Gå direkt till textinnehållet

Carl Liungman: Vad är en kulturnyhet?

När SVTs Kulturnyheterna påannonserar en av veckans filmpremiärer anser redaktionen inte att detta är gratisreklam för filmen. I stället är det en sorts upplysning om filmens premiär, alltså ett slags kulturnyhet. När samma TV-program meddelar att det exempelvis drar igång en musikfestival eller designmässa i Stockholm är inte heller detta ”gratisreklam” för evenemangen. Det anses vara en kulturnyhet bland andra.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

När SVTs Kulturnyheterna påannonserar en av veckans filmpremiärer anser redaktionen inte att detta är gratisreklam för filmen. I stället är det en sorts upplysning om filmens premiär, alltså ett slags kulturnyhet. När samma TV-program meddelar att det exempelvis drar igång en musikfestival eller designmässa i Stockholm är inte heller detta ”gratisreklam” för evenemangen. Det anses vara en kulturnyhet bland andra.

Men Kulturnyheternas redaktion visar en högst märklig dubbelmoral i urvalet av nyheter till sitt program.

Den nordiska biblioteksveckan, Nordens största högläsningsevenemang, ägde rum i mitten av november för tionde året i rad, på tusentals bibliotek och i skolor över hela Norden. Projektet är det allra största kulturprojektet i regionen och engagerar upp emot 250 000 nordbor. Det drivs av Föreningen Norden och biblioteken i de nordiska länderna med stöd från Nordiska ministerrådet.

Trots tydliga pressmeddelanden i god tid från biblioteksveckans projektledning, och uppföljning med telefonsamtal till berörda kulturredaktörer, valde både SVTs Kulturnyheterna och SRs Kulturnytt att enträget rata nyheten, bland annat med hänvisning till att redaktionerna inte sysslar med ”gratisreklam” för enskilda evenemang. De rapporterade helt sonika inte alls om saken, trots projektets utbredning och stora folkliga engagemang. Den andra orsaken, som angavs i generella ordalag, var att evenemanget överlag inte var tillräckligt intressant för rapportering – nyheten ansågs sakna relevant nyhetsvärde.

Spontant uppkommer frågorna vad en kulturnyhet egentligen är och varför SVTs och SRs kulturredaktioner vägrar att ens nämna nyheten om att ett så stort och etablerat kulturprojekt tioårsjubilerar och slår rekord i antalet deltagare?

Att jag av Kulturnyheternas ansvariga redaktör fick till svar att de inte sysslar med ”påannonseringar” eller ”gratisreklam” för enskilda evenemang är i sammanhanget inte acceptabelt och nästan löjeväckande, eftersom det ju är just vad de sysslar med när det gäller många andra ”kulturnyheter”.

Att biblioteksveckan dessutom är pedagogiskt viktig för att öka barns och vuxnas intresse för litteratur och lust till läsning ter sig närmast ironiskt om man beaktar SVTs grundläggande icke-kommersiella bildningsambitioner som ”hela Sveriges television” och avsikten med ha ett program som Kulturnyheterna i tablån.

Rikstäckande public service-mediers inhämtande av information, bevakningen av kulturlivet i Sverige och själva rapporteringen måste bygga på en värdeneutral inställning, som grundar sig på att hela Sveriges kulturliv har ett lika varierande som relevant nyhetsvärde för alla SVTs tittare.

Urvalet av kulturnyheter i SVT och SR får inte te sig så godtyckligt, eller tendentiöst, att vissa kulturprojekt på det här viset förbises fullständigt – det kan inte vara förenligt med public service-uppdraget. Att attityden hos somliga kulturredaktörer dessutom var hårdnackat negativ gör saken ännu mer ironisk, när nyhetsredaktörer på Sveriges största kommersiella TV-kanal var spontant positiva och omedelbart visade ett stort intresse för något som de såg som självklart viktiga nyheter att titta närmare på.

projektledare, Föreningarna Nordens förbund, FNF

Fler avsnitt
Fler videos