Gå direkt till textinnehållet

Svensk Damtidning trycker 30 000 extra

Kvällspressen gör extraupplagor - och Svensk Damtidning räknar med att öka sin försäljning av nästa nummer med 30 procent eller 30 000 ex. Rättad.

– Kommersiellt betyder det här jättemycket för oss, konstaterar Svensk Damtidnings chefredaktör Karin Lennmor.

Både hon och andra medarbetare har under morgonen blivit inringda som expertkommentatorer i andra medier.

Tidningen trycks i vanliga fall på tisdagar, men Lennmor överväger nu tidigare tryckdag.

Annons Annons

– Som veckotidning är man lite lost i det här läget – även om vi matar på på webben lämnar vi ju helt öppet mål för kvällstidningarna.

Den sms-tjänst med en flash när bebisen fötts som tidningen tagit fram hann säljas till 10 000 personer för 20 kronor styck.

– Vi var faktiskt först med den, före både TT och Aftonbladet. Vi hade förberett allt, ett sms för en pojke och ett för en flicka, det var bara att trycka på knappen. Men vi var jätterädda för att trycka på fel knapp, säger Karin Lennmor.

Numret som publicerades vid Victoria och Daniels vigsel sommaren 2010 trycktes i 100 000 extra ex.

Fler avsnitt
Fler videos