Gå direkt till textinnehållet

Så många har inget förtroende för medier

Hälften av nyhetskonsumenterna i Sverige hittar inte vad de söker i traditionella medier. Var femte misstror dem. Det visar en studie som bland annat gjorts bland besökarna på landets sju största nyhetssajter.

Bland annat SVT Kultur och Dagens Nyheter rapporterar om den nya studien där man koncentrerat sig på beteendet hos 38 000 unika personer som besökt landets sju största nyhetssajter (Aftonbladet, DN, Expressen, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio, SVT och Upsala Nya Tidning). I undersökningen har det även gjorts enkätintervjuer med 4 000 personer som utgör ”en representativ del av befolkningen vad gäller sammansättningen”.

Bilden som undersökningen ger är att det blir alltmer uppdelat varifrån vi hämtar de nyheter vi tar del av.

  • Hälften av mediakonsumenterna får sina nyheter framför allt från annat håll än de traditionella medierna. De är också väldigt aktiva med att dela innehåll till andra på nätet via de sociala medierna.
  • 20 procent av dem som hämtar nyheter från andra håll delar innehåll för att bygga upp den bild de vill ge av sig själva.
  • En annan grupp som utgör 21 procent, misstror de traditionella medierna och delar nyheter för att förändra andra människors åsikt så att den stämmer med deras egen.

”Den visar också på att det finns en grupp som är väldigt högljudd i sociala medier och som anger tonen där. Och det finns en risk att vi likställer folkopinion med vad som delas väldigt mycket och hörs väldigt mycket”, säger DNs chefredaktör Peter Wolodarski till SVT.

Annons Annons

Bland de som får sina nyheter från de traditionella medierna finns både äldre och yngre högutbildade som bor i storstäderna, "traditionella", och yngre lågutbildade, de "pliktskyldiga", och de "entusiastiska".

Alla åldrar, utbildningar och bostadsorter finns representerade i båda grupperna, både de som lockas av de traditionella medierna och de som inte gör det.

Könsfördelningen är ganska jämn i alla grupper. I den grupp som misstror de traditionella medierna är två av fem mellan 35 och 54 år.

Studien är samfinansierat av de sju medieföretagen, Handelshögskolan och undersökningsföretaget Nepa. Den är en första studie i sitt slag och är tänkt att hjälpa de traditionella medieföretagen att locka till sig de som nu ratar dem. När man tidigare tittat på vilka som konsumerar nyheter har man utgått från ålder, kön, var de bor, inkomst och utbildning. Något som inte alltid visar hur det verkligen förhåller sig.

Fler avsnitt
Fler videos