Gå direkt till textinnehållet

Skapa system för att bevaka upphovsrätt

Ni har förstås alla varit med om det: Slumpvis sajt på internet snor era texter, era bilder, ert underlag, er grafik och publicerar. Ibland med källa, ibland utan.

Ofta är det säkert i god tro. Ofta är det inte det. Och det är hög tid att vi gör något åt saken.

Jag uppmanar Svenska journalistförbundet och Utgivarna att snarast skapa ett system för att bevaka vår upphovsrätt. Det finns en rad möjliga sätt att göra detta. Ett skulle kunna vara att bygga ett formulär, där den som så önskar kan anmäla brott mot lagen om upphovsrätt, och så välja en åtgärd:

1. Skicka vänligt informationsbrev till den som har publicerat, med uppföljning inom en vecka.

2. Skicka faktura direkt, med uppföljning i form av indrivning och/eller stämning vid behov.

Den första metoden passar bäst för typen lokal bloggare som inte kände till reglerna eller inte tänkte sig för. Den andra metoden är skräddarsydd för hot- och hatsajter, eller andra som uppenbart vet bättre och dessutom borde kunna betala för sig. Stora företag, till exempel.

En del medieföretag gör redan det här. Men mitt intryck efter att ha talat med ledande publicister om frågan är att den ofta slarvas med, glöms bort eller inte prioriteras.

Jag tror dessutom att många av oss känner en instinktiv motvilja mot att personligen bevaka vår upphovsrätt. Vem vill ta en direkt konflikt med nån galning som just har snott material för att bevisa för sin läsekrets att man förtiger sanningen om invandringen, eller vaccinet, eller elallergin?

Nej, detta bör hanteras metodiskt och centralt. Som jag ser det är kontrollen över vårt material – hur det används, i vilken kontext det publiceras – en central del av det svåra trovärdighetsarbete som omvärlden just nu kräver av oss. Då får vi stå ut med att ibland framtona som the bad guy, för att vi hävdar vår lagliga rätt, men det är bättre att företagen gör det än att dess enskilda medarbetare gör det.

Alltså behöver vi ett system. En praxis, en metod som alla svenska journalister och medieföretag förstår och kan hantera – uppbackad av våra centrala organisationer och proffs som kan juridiken på sina fem.

Kanske har SJFs ordförande Jonas Nordling redan hunnit äta lunch med Per-Anders Broberg, som blir ny VD för Utgivarna efter sommaren. Men om inte, så har ni härmed fått ett förslag till samtalsämne.

                                                                          ANDREAS EKSTRÖM

 

P.S. Har ni spanat in sajten Robosport, som automatiskt skapar matchreferat från alla landets fotbollsmatcher? Det har jag, och jag kan konstatera att den låter som en pilsnerfilm. Klyschorna står som spön i backen; språket är på pricken likt det som användes i svensk sportjournalistik cirka 1935. Den sannolika förklaringen är klassisk – inga människor som vet något om humaniora får vara med när tekniken skapas. Detta pajiga språk är ju inte en algoritmisk fråga. Det är det språk som programmerarna TROR finns i sportjournalistiken. Men de glömde väl på teknikfrälstas vis att fråga någon som kunde något om själva saken de har tagit sig an att förbättra.

Fler avsnitt