Gå direkt till textinnehållet
Tom Westermark, styrelseordförande HSS Media skakar hand med Peter Wolodarski, affärsområdeschef och chefredaktör för Dagens Nyheter. Porträttet föreställer Harry Schauman, stiftelsen som skapades efter hans död ägde HSS innan affären.
Foto: Linus Lindholm/HSS `Media

Wolodarski: Därför köper vi finländska tidningar

”Vi får en mer stabil grund att stå på i det här väldigt föränderliga medielandskapet”, säger Peter Wolodarski, som blir affärsområdeschef för de finländska titlar som Bonnier News köper.

Bonnier News fortsätter att expandera i Finland. Efter köpet av Hufvudstadsbladet, Västra Nyland och Östnyland i juni förra året köper man nu ytterligare tre titlar: Vasabladet, Österbottens Tidning och Syd-Österbotten som ingått i koncernen HSS. Bonnier News vill inte uppge vad de betalar för tidningarna.

– Men det här är något som kommer att gynna även Dagens Nyheter och Bonnier News, annars hade vi inte gjort affären, säger Peter Wolodarski, chefredaktör för DN och affärsområdeschef för verksamheten som utöver DN och de finländska tidningarna även omfattar Kamratposten.

Enligt Peter Wolodarski är köpet ett steg i den utökning av Bonnier News som skett under de senare åren. Koncernen har växt kraftigt med köp av flera lokaltidningskoncerner i Sverige och investeringar utomlands.

Annons Annons

– I en tid när inte minst AI-teknologin kommer att sätta medieföretag under press, då behöver man vara ganska många som samsas. Inte om journalistik, men om grundläggande resurser för att få ut journalistiken digitalt. De stora techjättarna har plattformar som skalas över hela världen, och det vi har gjort är att vi försökt skapa en sådan plattform i Sverige, säger han.

Peter Wolodarski poängterar också att det finns ett kulturellt värde i att gå in och stödja de svenskspråkiga tidningarna i Finland.

– Att vi kan bidra till att de får en stabilare grund att stå på, det ger en mening till vårt arbete.

Även möjligheten att erbjuda så kallade bundlade prenumerationer, alltså att fler prenumerationer ingår när man köper en enskild produkt, är en aspekt av varför man nu investerar i Finland.

– Bundling är väldigt viktigt för oss. Exakt hur det kommer bli är för tidigt att säga; men att man som prenumerant på Vasabladet också ska få access till svenska medier är givet. I Österbotten känner man en närhet till och konsumerar svenska medier. Det glöms ibland bort i Sverige, säger han.

Utvecklingen av AI är något som kommer att sätta press på redaktionerna framöver, spår Peter Wolodarski.

– Det är för tidigt för att säga exakt hur det kommer att påverka oss, men det går igen i varje del av tidningsföretagets arbetsprocesser, inte bara på redaktionerna utan även på den kommersiella sidan. Det påverkar också hur man konsumerar medier. Det ska inte påverka de journalistiska kärnvärdena, de är kanske viktigare än någonsin att slå vakt om, men att det kommer påverka hur vi producerar och distribuerar journalistik – det kan vi vara säkra på, säger han och fortsätter:

– Det kommer att krävas stora investeringar, och det är lättare att göra om man är många som delar på kostnaderna.

I HSS Media, där det utöver de tre tidningarna också ingår en lokalradiokanal och en marknadsföringsbyrå, finns 140 anställda. Nu ska verksamheten sammanfogas med Bonnier News, men HSS är vinstgivande, betonar Peter Wolodarski – så inga snabba neddragningar kommer att behövas.

– När vi börjar integrera tidningsföretaget i Bonnier News så kommer det att bli förändringar. Men inga beslut är fattade, och i vilken takt eller när är för tidigt att säga.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt
Fler videos