Gå direkt till textinnehållet

Ville göra gemensamt #metoo-uttalande men fick nej

I samband med #metoo ville Journalistförbundet göra ett gemensamt uttalande om att branschen måste ta ansvar tillsammans med Medieföretagen, men fick nej tack. Efter att Journalisten ringt till Medieföretagen, samt TU, och frågat om saken har Medieföretagen bestämt sig för att prioritera frågan.

Att #metoo har aktualiserat arbetet mot sexuella övergrepp och trakasserier står klart. Sedan vittnesmålen inifrån medieföretagen briserat har Journalistförbundet bland annat jobbat med löpande information ut mot journalistklubbarna om hur de kan jobba med de här problemen. De har även kunnat återanvända den rapport om arbetsmiljön hos underleverantörerna – alltså produktionsbolagen – som frilansen och författaren Kent Werne tog fram förra året.

– Det här är ju inget nytt problem i sig. Vi har redan kartlagt problemen och gjort undersökningar kring de här frågorna i flera år, menar ordförande Jonas Nordling.

Den 2 november skrev också Jonas Nordling ett debattinlägg hos Dagens Arena där han krävde att branschen tar ansvar i frågan. Planen från början var dock att få med partnern Medieföretagen på tåget och uttala sig gemensamt. Men där fick han alltså nej.

– Vi och de har inte riktigt samma uppfattning om behovet av ett offentligt uttalande. Även om jag helst såklart skulle vilja se att vi fått till det så kände jag att vi inte kunde vänta längre. Men det råder ingen tvekan om att vi har en samsyn om hur vi ska lösa själva problemen. I sammanhanget är det ändå en perifer fråga om vi kan göra ett gemensamt uttalande eller inte, det viktiga är vad vi kan göra tillsammans, sa Jonas Nordling när vi kontaktade honom under tisdagen.

Charlott Richardson, VD för Medieföretagen, menade under tisdagseftermiddagen att hon inte kände till någon fråga från Journalistförbundet att göra ett gemensamt uttalande kring #metoo eller gårdagens #deadline.

– Jag vet inte vad det uttalandet skulle vara. Jag känner inte till att vi har fått frågan, sa Richardson då.

Medieföretagen har genomfört extra insatser med informationsarbete till medlemmarna, de har också uppdaterat sina policydokument om sexuella trakasserier samt gett råd till medlemmarna. 

– Vi får mycket telefonsamtal och mejl kring de här frågorna och har även bidragit i personalärenden i enskilda fall. Sen har vi även frukostseminarier i ämnet och vi kommer fortsätta jobba med de här frågorna framöver för att ge verktyg åt våra medlemsföretag hur man förebygger trakasserier, menar Charlott Richardson.

När Journalisten kontaktar Jonas Nordling igen under onsdagsmorgonen så har det hänt saker. Medieföretagens styrelse har nu diskuterat saken under gårdagen.

– Nu verkar det ju som att Medieföretagen i går i sin styrelse satt ner foten och gjort detta till den högst prioriterade frågan. Jag hade tyckt att det varit bra om vi hade gjort ett uttalande tillsammans redan i början av Metookampanjen, det skulle inte behöva kräva ett sådant här vittnesmål, säger han angående gårdagens #deadline.

I ett mejl till Journalisten på onsdagsmorgonen bekräftar Charlott Richardson gårdagens styrelsemöte. "Medieföretagens styrelse har vid sitt ordinarie styrelsemöte igår diskuterat och beslutat att kränkande särbehandling och sexuella trakasserier kommer att vara prioriterat på agendan för 2018", skriver hon.

Från Tidningsutgivarna (TU) med sina drygt 200 medlemmar har det varit tyst sedan #metoo startade, och i samband med #deadline. Det står ingenting på TUs hemsida, det har inte kommit några pressmeddelanden eller skrivits några debattartiklar. När jag ringer TUs VD Jeanette Gustafsdotter med frågor om vad TU kan göra vill hon först inte uttala sig.

– Du ska prata med Medieföretagen eftersom det är de som har hand om alla arbetsrättsliga och arbetsgivarfrågor. TU jobbar med branschfrågor som presstöd, yttrandefrihet och andra ämnesområden. Vi delades upp för ett antal år sedan, säger Jeanette Gustafsdotter.

Finns det inte anledning även för TU att reagera?
– Vi reagerar, pratar med våra medlemmar och har tät kontakt med styrelsen, vi tar detta på största allvar, säger Gustafsdotter.

Jag undrar vad ni gör. Har ni vidtagit några åtgärder eller tagit fram en handlingsplan?
– Vad tycker du vi ska göra åt det? Medieföretagen är de som har handlingsplaner kring hur man tar sitt arbetsgivaransvar. Jag har såklart också en sådan eftersom jag också är chef. Jag har konkreta åtgärder vad som ska göras om någon av mina anställda skulle göra något sådant.

Hur ser du på att TU har en stark röst i debatten men man har inte hört något från er? Är inte det här viktigt för er?
– Vi hörs i den här frågan när vi blir tillfrågade. Då säger jag som jag sa tidigare att vi tar det på största allvar och jag har tät dialog med medieföretagen som har hand om de här frågorna och jag känner mig trygg med att de arbetar med den på det sätt som man ska göra.

Fler avsnitt
Fler videos