Vardagsmötet: Eva Dahl
Endagarstidningen Karlstads-Tidningen vinner pris i tävlingen Best of Scandinavian News Design i klassen redesign. Chefredaktören Eva Dahl och hennes medarbetare anlitade tidningsmakaren David Kalitzki som gjorde en total omgörning av tidningen.
Grattis till priset, hur känns det?
– Vi är fortfarande lite höga här på denna lilla tidning sedan vi fick veta att vi vunnit priset. Och för bara några dagar sedan fick vi veta att vi ökat upplagan med nästan 21 procent, från 2 400 exemplat till 2 900 exemplar. Vi är den enda tidningen som ökar i Värmland och en av de som ökar mest i hela landet, säger Eva Dahl.
Ni säger att den nya redesignen riktar sig till en ny målgrupp, vilken är den målgruppen?
– Det är en yngre målgrupp än tidigare, vi fokuserar på människor i trettioårsåldern och utgår därifrån. Vi har nu en slagkraftig layout men det är samtidigt lätt att hitta i tidningen. Vi ville helt enkelt föryngra vår tidning, den skulle se modernare ut, och få mer nyhetskänsla och vi ville ha ett utseende som matchar detta.
På vilket sätt riktar sig redesignen till den målgruppen?
– Vi försöker ha fler kortare artiklar, med ämnesområden som vi tror passar lite yngre och aktiva. Lokala nyheter, bra konsumentmaterial å ena sidan och å andra ändan flärd, inredning och böcker med mera.