USAs annonskonjunktur förbättras
I USAs har tidningsannonseringens omsättning slutat sjunka, och ligger närmast stilla jämfört med samma tid i fjol. Botten har nåtts, menade flera tidningschefer under ett sommarmöte.På internet har annonseringen ökat med en tredjedel.
USAs tidningledare gav en bedömning av branschläget under sin årliga ”Midyear Media Review”. Enligt Douglas McCorkindale, koncernchef på mediegiganten Gannett har branschläget tydligt förbättrats under våren. Från fjolårets kraftiga fall visar flera tidningar försäljningsresultat som stabiliserats och nu närmast ligger stilla. Bland tidningsledarna var den allmänna åsikten dock att återhämtningen och ökningen av annonser i tidningarna kommer att ske tämligen långsamt.
En än tydligare återhämtning rapporteras emellertid ha nått Internetannonseringen. Under årets första fyra månader har man i USA uppmätt att antalet annonser på Internet ökat med 33 procent i jämförelse med året innan. Det är huvudsakligen traditionella företag och inte IT-relaterade företag, som står för ökningen. Största annonsör var General Motors, som stod bakom 638 annonser i april månad.