Gå direkt till textinnehållet
Ulrika Hyllert, ordförande i Journalistförbundet.
Foto: Tor Johnsson

Ulrika Hyllert: ”Bonnier har nu chansen att visa hur journalistik ska värderas”

Nedläggningen av Marieberg Media innebär att ett femtiotal tillsvidareanställda journalister förlorar jobbet. Men att det sista interna bemanningsföretaget försvinner från den svenska mediebranschen är samtidigt en framgång för Journalistförbundet.

Journalisten avslöjade i måndags Bonnier News planer på att lägga ned sitt interna bemanningsföretag Marieberg Media. I tisdags bekräftades uppgifterna i ett pressmeddelande från Marieberg Media. Fackliga förhandlingar har inletts om de cirka 50 journalister som är tillsvidareanställda i Marieberg.

Samtidigt är nedläggningsbeskedet något av en facklig framgång för Journalistförbundet som länge riktat kritik mot hur bemanningsföretagen används i mediebranschen.

På förbundets avtalskonferens 2015 och på förbundskongresserna sedan dess har klubbföreträdare och ombud krävt att bemanningsavtalet ska skrotas eller reformeras, samt att koncerninterna bemanningsföretag ska förbjudas. Fem år efter att antalet bemanningsanställningar i journalistkåren peakade ser det ut att bli verklighet. Mittmedia Kompetens försvann i samband med verksamhetsövergången när Bonnier News köpte Mittmedia 2019. När Schibsted Media Bemanning AB lades ned senare samma år välkomnade journalistklubben på Schibsted Media beslutet, men var kritiska till hur uppsägningarna gått till. När Marieberg Media nu ser ut att läggas ned finns det inga interna bemanningsföretag kvar i branschen.

Har Journalistförbundet fått som Journalistförbundet vill?

– Man får se det här från olika håll, säger förbundsordförande Ulrika Hyllert.

– Vi har fattat övergripande beslut utifrån hur bemanningsföretagen används i mediebranschen och det rör frågor som vi har lyft många gånger, bland annat att en bemanningsanställd journalist som sitter bredvid och gör samma sak som en journalist som är anställd i kundföretaget har lägre lön och sämre villkor. Vi anser att arbetsgivaren har utnyttjat bemanningsanställningar för att undkomma regler i Lagen om anställningsskydd och annan skyddslagstiftning. Arbetsgivaren har inte velat följa de överenskommelser och regler som finns och som ska vara till skydd för de anställda. Däremot är det otroligt många som kommer att bli av med jobbet i den här akuta situationen, och det är ett jättehårt slag.

Hur tycker du att Bonnier News ska agera framöver för att hantera vikariebehoven?

– Det blir märkligt om ett fackförbund ska hitta på lösningar för att arbetsgivare inte vill följa lagen om anställningsskydd, men det är en fråga för journalistklubbarna i kundföretagen. Jag vet att det finns tankar om att en vikariepool kunde vara ett alternativ.

Som arbetstagare finns det en viktig fördel med bemanningsföretag jämfört med vikariat: att man får en tillsvidareanställning i bemanningsföretaget och sedan hyrs ut till kundföretag, och därmed slipper hoppa mellan olika visstidsanställningar i den så kallade ”Las-karusellen”, där medieföretag satt i system att tidsbegränsa visstidsanställningarna till elva månader för att slippa inlasningar.

Är det inte en risk att fler hamnar i Las-karusellen när det inte finns bemanningsföretag där det går att få tillsvidareanställning?

– Det är ju inte tanken med lagen om anställningsskydd att man ska lasa ut vikarier. Meningen med lagen är att du ska få förtur till jobb när redaktionen har behövt dig i tolv månader. Samtidigt är det den verkligheten som vi lever i och jag som kommer från public service är ju smärtsamt medveten om Las-karusellen. Men mediearbetsgivare försöker kringgå regler kring anställningstryggheten på alla möjliga olika sätt. I tidskriftsbranschen säger man upp tillsvidareanställda och erbjuder dem på direkten att komma tillbaka som frilansar, det är också ett sätt att kringgå.

Så vad borde Bonnier News göra?

– Den viktigaste frågan här handlar om man vill vara en attraktiv arbetsgivare. För just nu är förtroendet från de som studerar journalistik eller är nyutexade journalister otroligt lågt för branschen. Bonnier har nu chansen att visa hur journalistik ska värderas och hur journalister ska värderas på arbetsmarknaden, genom att erbjuda trygga villkor. Bonnier kan visa i handling hur viktigt de tycker att det journalistiska arbetet är för samhället.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt