TU vill införa uppförandekoder
Tidningsutgivarnas (TU) styrelse har antagit en rekommendation som gäller publicistiska arbetsmetoder. Tillsammans med rekommendationen följer också en uppmaning till medlemsföretagen att på redaktionerna diskutera etik, personlig integritet och arbetsmetoder.
Tidningsutgivarnas (TU) styrelse har antagit en rekommendation som gäller publicistiska arbetsmetoder. Tillsammans med rekommendationen följer också en uppmaning till medlemsföretagen att på redaktionerna diskutera etik, personlig integritet och arbetsmetoder.
– Det har saknats och efterfrågats ett övergripande dokument med rekommendationer kring publicistiska arbetsmetoder. Nu har vi ett underlag som hjälper ansvariga utgivare på våra medlemsföretag att tydliggöra ansvar och hantering av de pressetiska frågorna, säger PeO Wärring, vice ordförande i TU.
Även tidningsredaktionerna uppmanas att uppföra egna uppförandekoder. Här ska finnas riktlinjer för de krav som företaget ställer på sina medarbetare. Riktlinjerna ska bland annat innehålla krav om kunskap om lagar och regler kring meddelarfrihet och pressetik.
kh@journalisten.se