TU skärper riktlinjer för native
Tidningsutgivarna kommer nu med en rekommendation rörande så kallad ”native advertising” i syfte att hindra att läsare luras att tro att annonser är redaktionella artiklar.
Tidningarnas märkning av sponsrat och annonsörsbetalt innehåll har spretat för mycket, anser Tidningsutgivarnas styrelse som nu uppmanar medlemsföretagen att följa en ny rekommendation som TU tagit fram i samråd med medlemsföretag och mediekoncerner.
”Vi ska inte lura läsaren. Det betyder att en läsare är lurad om hen inte snabbt förstår att puffen/artikeln/programmet är annons. Det vill vi inte. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte det”, skriver TUs styrelse i inledningen på den nya rekommendationen.
Så här ser TUs rekommendation ut:
BRANDED CONTENT / SPONSORSKAP
Definition: Redaktionellt innehåll som sponsras av annonsör, men där annonsören inte har någon påverkan på innehållet.
Rekommendation: Ange tydligt att materialet presenteras och sponsras av en annonsör – t ex ”Presenteras av XXX” – d v s uttryck som ”I samarbete med” rekommenderas inte.
NATIVE
Definition: En annons som till sin utformning liknar redaktionellt innehåll och som distribueras på nyhets- /medieföretagets plattform eller en samlingssida (”kampanjsajter”) hos ett medieföretag för flera artiklar eller rörligt material från en annonsör. Innehållet skapas, alternativt kvalitetssäkras, av medieföretagets organisation. Kan till sitt innehåll omfatta såväl text som bild och rörligt.
Rekommendation: Native kräver tydlig märkning:
- I puff orden ”ANNONS” (med versaler) i en balk som ligger över och har samma bredd som annonsen samt ”Innehåll från XXX” i balken eller på annat tydligt sätt. Annonsen bör på ett tydligt sätt särskilja sig från det redaktionella innehållet genom t ex bakgrundsfärg – som skiljer sig från redaktionens bakgrundsfärger – eller på annat grafiskt sätt.
- I artikel orden ”ANNONS” (med versaler) i en balk som ligger över och har samma bredd som annonsen samt ”Innehåll från XXX” i balken eller på annat tydligt sätt. Annonsmärkningen ska finnas med var man än befinner sig i läsningen/tittandet och även följa med vid scrollning. Gärna sticky.
- I fråga om ”kampanjsajter” orden ”ANNONS” (med versaler) i en balk som ligger över och har samma bredd som annonsen samt ”Innehåll från XXX” i balken eller på annat tydligt sätt. Balken bör vara ”sticky” och om det inte är möjligt bör innehållet upprepas längre ner på sidan. Medieföretagets logga alltid i topp.
CONTENT MARKETING
Definition: Ett samlingsbegrepp för alla typer av innehåll som annonsörer skapar/distribuerar i alla tänkbara kanaler, såväl egna som andras och i sociala medier. På de publicistiska sajterna tas detta innehåll ut i form av Native eller Content Display.
CONTENT DISPLAY
Definition: En annons som ser ut som en Native, men som bokas och distribueras via annonssystemet. När användaren klickar förflyttas denne till annonsörens sajt och lämnar medieföretagets plattform. Content display har, till skillnad från en riktig Native, inte samma utformning som ett redaktionellt innehåll. Content display har annan bakgrundsfärg och andra typsnitt än redaktionella puffar och Natives.
Rekommendation: Orden ”ANNONS” (med versaler) i en balk som ligger över och har samma bredd som annonsen samt ”EXTERN LÄNK” (med versaler) och annonsörens namn i balken eller på annat tydligt sätt.
ANNONSFINANSIERAD PRODUKTION
Definition: En programserie eller liknande inom rörlig bild med ett redaktionellt innehåll som en annonsör önskar bli förknippad med. Innehållet är redaktionellt och redaktionen/ansvarig utgivare bestämmer.
Rekommendation: Se Branded content, t ex ”Presenteras av XXXX”.
NATIVE-TV
Definition: Rörligt innehåll från annonsör, i övrigt som Native.
Rekommendation: Puff på sajtens startsida eller artikelsida bör märkas enligt rekommendationerna för Native. Märk klipprubriker/klipptexter med ”ANNONS” (versaler) och ”Innehåll från XXXX”.