Gå direkt till textinnehållet

Trots covid – ljusare tider för medierna

Efter att covidrestriktioner präglat större delen av 2021 hävdes de flesta av dem den 29 september.

Bland annat togs Folkhälsomyndighetens rekommendation att arbeta hemifrån bort och många återgick till att arbeta från redaktionen åtminstone merparten av arbetsveckan.

Efter en lång period av tappade annonsintäkter var det ett välkommet besked som kom i oktober från Sveriges Mediebyråer, som pekade på en återhämtning för medieinvesteringarna till normala nivåer redan vid årsskiftet.

Men de nya virusmutationer som sprider sig över världen spär på osäkerheten kring ekonomin ett bra tag till, i alla fall om vi ska tro Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom, Göteborgs universitet. Om det på nytt införs restriktioner så kan det påverka annonsingången negativt.

Annons Annons

– Sannolikt skulle en sådan nedgång primärt slå mot offline-medier. De digitala kanalerna och produkterna kan nog klara sig rätt bra, inte minst med tanke på de ökade digitala vanorna och e-handeln, säger Tobias Lindberg.

Ett förvärrat pandemiläge kan påverka hur stora hushållens medieutgifter blir. Men också vad de väljer att lägga pengarna på, beroende på hur skarpt nyhetsläget blir och om man då söker sig mot underhållning, fördjupning, eller något annat.

– Det digitala utbudet ser ju lite annorlunda ut i dag än vad det gjorde när pandemin bröt ut. Även här är det troligt att de digitala tjänsterna klarar sig bäst, menar Tobias Lindberg.

I ett reportage från i våras kunde Journalisten i en egen enkätundersökning visa att den svenska journalistkåren blivit utmattad av nyhetsläget och arbetsmiljön under pandemin. Det senare inte minst på grund av hat, hot och tonläget i sociala medier.

Fler avsnitt
Fler videos