Sydsvenskan prövarnya samarbetsformer
Sydsvenskan och Skånemedia har inlett ett annonssamarbete.
Sydsvenskan och Skånemedia har inlett ett annonssamarbete.
– Vi försöker hitta kunder som tidigare inte annonserat hos oss, säger Bo Wigernäs, VD i Skånemedia.
Skånemedia ägs till drygt 70 procent av Bonniers. I Skånemedia ingår dagstidningarna Kristianstadsbladet, Trelleborgs Allehanda, Ystads Allehanda och veckotidningen Österlensmagasinet.
Enligt Bo Wigernäs överlägger ledningarna på respektive tidning om hur samarbetet kan utvecklas.
– Det här är ett naturligt sätt för att se efter om vi kan göra saker tillsammans, även om Skånemedia och Sydsvenskan är två självständiga företag inom Bonnierskoncernen.
De båda företagen vill få i gång tvärkulturella diskussioner mellan befattningshavare på de båda företagen om hur man kan utveckla exempelvis nya medier och vill se om de kan hitta samarbetsformer om teknik.
Enligt Håkan Bengtsson, tillförordnad ansvarig utgivare på Kristianstadsbladet, finns för närvarande inte några planer på redaktionellt samarbete mellan Skånemedia och Sydsvenskan. Han säger dock att frågan diskuterats.
– Jag skulle ljuga om jag sade att vi inte har diskuterat redaktionellt samarbete. Det är klart att jag gärna skulle vilja ha featurematerial från Sydsvenskan, säger Margareta Engström, chefredaktör för Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda.
Det är upphovsrättsfrågorna som sätter stopp för möjligheterna för de båda företagen att utbyta redaktionellt material.