Gå direkt till textinnehållet

SVT krymper flaggskeppet

Magasinet Sverige riskerar att mista kulturrkorrespondenterna runt om i landet nästa säsong, då SVT Kultur ska spara 15 miljoner kronor. Därmed skulle man efter bara ett år reva seglen för vad som lanserades som SVTs ”kulturella flaggskepp”.

Magasinet Sverige riskerar att mista kulturrkorrespondenterna runt om i landet nästa säsong, då SVT Kultur ska spara 15 miljoner kronor. Därmed skulle man efter bara ett år reva seglen för vad som lanserades som SVTs ”kulturella flaggskepp”.

VD Christina Jutterström och programdirektören Leif Jakobsson avgav inför 2004 på företagets hemsida nyårslöftet att under året starta ett nytt rikstäckande kulturprogram som skulle sändas från Sundsvall. Enligt Jakobsson skulle programmet bli SVTs kulturella flaggskepp.

Det började illa. Projektledaren för programmet hoppade hösten 2004 av och programmet blev kraftigt försenat. Malmö fick ta över programansvaret. Elva fasta kulturreportrar på halvtid rekryterades och premiären fick skjutas upp till en bit in på 2005.

bryt

Sedan några veckor har uppgifter cirkulerat om kraftiga nedskärningar i programmet. För en vecka sedan frågade kulturreportrarna i ett brev till genrechefen för kultur, Ozan Sunar, vilka planer som finns för 2006.

Sunar svarade att valbevakning och sport – det är vinter-OS och fotbolls-VM 2006 – kommer att kräva mycket resurser av SVT nästa år. Alla genrer måste därför spara. För kulturens del lyder sparbetinget på 15 miljoner kronor.

SVT har därför gett SVT Malmö uppdraget att producera Sverige med andra förutsättningar än de som gällt i år. Bland annat ska mer material som producerats för de regionala nyheterna användas. SVT Malmö ska också kunna beställa inslag utan att vara bunden till nuvarande organisation. I klarspråk: de elva halvtidstjänsterna för kulturreportrar dras in.

bryt

Flera reportrar är upprörda över förändringarna:

– Det är ett jättesvek, säger Kirsi Vanttaja på SVT Luleå. När de stora besparingarna genomfördes hänvisade ledningen till att hela landet i stället skulle synas på det här sättet. De står inte för sina ord.

Karin Lorentz på SVT Karstad anser att SVT nu rycker bort grunden för programmet.

– Det var ju vi reportrar ute i landet som skulle lägga örat mot marken och lyssna efter vad som sker inom kulturen runt om i landet. Vi skulle vara garanterna för att hela landet skulle bli synligt.

Andra är oroliga.

– Jag får en klump i magen, säger Carin Borglid på SVT Växjö. Då vi startade slog man på stora trumman och talade om flaggskeppet. Nu har vi kommit i gång och programmet har blivit bättre och bättre.

Enligt Karin Lorentz har det funnits missnöje med hur Sverige även i nuvarande form letts.

– Våra inslag har varit kraftigt redigerade. Inslag kastas. Både reportrars och fotografers arbete underkänns. Det har varit mycket storstad och inslag som vänder sig till unga. När ledningen i Malmö gjorde en tittarundersökning vände man sig bara till tittare under 45 år.

– Det här flaggskeppet som styrts nerifrån Malmö behöver ny kapten och ny styrman. Det är tråkigt för det var en strålande idé från början. Men nu behöver vi bygga en ny båt.

bryt

Erik Sundberg på SVT Örebro tycker att ledningen ska dra saken ett varv till.

– Om man tar bort programmets bas lämnar man den ursprungliga idén om att täcka in hela det kulturella Sverige.

Hur tycker du att programmet lyckats hittills?

– Jag vill inte uttala mig om det. Det är komplicerat.

Robert Tedestedt på SVT Umeå efterlyser tydliga signaler från ledningen:

– Vad förväntas vi göra för program? Nu ser det ut som om vi ska göra ett Landet runt 2. Men det är skillnad mellan att visa repriser och att visa material som producerats speciellt för ett kulturprogram för hela riket.

Genrechefen Ozan Sunar är förtegen om planerna när Journalisten når honom.

– Vi befinner oss i en uppdragsprocess inför 2006, säger han. Vi blir klara fredagen den 7 oktober. Innan dess vill jag inte kommentera detta.

Journalisten har förgäves sökt SVTs programdirektör Leif Jakobsson.

hl@journalisten.se

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.