Gå direkt till textinnehållet

SVT anklagas för betald exponering

Handlare hävdar att de betalat för att få synas i TV. Produktionsbolaget och SVT hävdar att det som sålts är innehåll till sociala medier.

SVTs serie ”En tysk, en fransk och en husman” som sändes under våren, utspelar sig i Göteborgs Saluhall. Till Sveriges Radios program Medierna säger handlare och ägare att de betalat pengar för att få exponering i TV-rutan.

Produktionsbolaget Roadrunner och SVT har en annan uppfattning. Roadrunner hävdar att det som sålts är material att använda i sociala medier.

”Deras avtal gäller material som köparna kunde använda i sociala medier,” säger Mikael Österby, exekutiv producent på SVT till Medierna.

Om det skulle vara så att handlarna betalt för att synas i TV är det ett avtalsbrott.

” SVT ser till att följa ett antal regler och vi gör så gott vi kan genom att titta på vad som syns i rutan och skriver avtal på vad de får göra och inte göra,” säger Mikael Österby till Medierna.

 

 

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.