SvD-kris trots nya läsare
Svenska Dagbladets tabloidsatsning var lyckad och tidningens upplaga har ökat med 11 300 exemplar under tredje kvartalet 2001. Men det har långt ifrån uppvägt den vikande annonsmarknaden.
Svenska Dagbladets tabloidsatsning var lyckad och tidningens upplaga har ökat med 11 300 exemplar under tredje kvartalet 2001. Men det har långt ifrån uppvägt den vikande annonsmarknaden.
Under tredje kvartalet har tidningens förlust varit 123 miljoner kronor, vilket personalen informerades om under ett möte på fredagen.
– Mötet innebar att Schibsted gett oss klartecken att köra vidare, utan någon deadline. Men vi måste förbättra resultatet med ytterligare 75 miljoner. Fler varsel är inte helt uteslutna, men knappast troliga, säger Roger Andersson, informationsansvarig.
Ett omfattande sparprogram har bland annat lett till att tidningen på ett år minskat antalet anställda från cirka 440 till 360.
År 1990, före rationaliseringarna i den grafiska produktionen, hade tidningen 846 anställda.
pf@sjf.se