Smålandsposten prisad som årets lokaltidning
Smålandsposten i Växjö korades till bästa Europeiska lokaltidning - en av de tre huvudkategorierna i "European Newspaper of the year". - Vi har satsat på utbildning av de som arbetar med bild i tidningen, säger Magnus Karlsson, chefredaktör på Smålandsposten. (Bild: Magnus Karlsson, foto: Smålandsposten.)
Är du förvånad över att ni fick priset?
– Ja, väldigt. En del hedersomnämnanden brukar delas ut åt olika håll, och det kunde man tänkt sig att vi skulle få ett men att vi fick det stora priset var överraskande.
Varför vann ni kategorin tror du?
– Juryn motiverar det med tydlighet och lättöverskådlighet. Eftersom det är en icke-svenskspråkig jury så tyder det på att vi hittat ett sätt att hitta i tidningen som fungerar även för de som inte talar svenska. Vi har arbetat länge för att förbättra vår bildjournalistik.
Vad är bra med er bildjournalistik?
– Vi vågar dra på bra bilder och prioritera ner andra. Det är en kombination av teknisk kompetens och bildseende. Vi har arbetat långsiktigt med att utbilda våra lokalredaktörer i att ta bra bilder. Sen har vi duktiga redigerare och nyhetsgrafiker.
Vad kan du lära ut till andra kämpande lokaltidningar?
– Att låta sig inspireras av andra tidningar och stjäla friskt. Oftast handlar det om att titta på hur större tidningar arbetar med materialet.
På vilket sätt har din bild av läsaren/publiken förändrats på senaste decenniet?
– Det är tudelat. En falang läsare tycker vi är för tunna, en annan tycker att de inte hinner läsa hela tidningen. Det här ska vi bemöta med vår nysatsning i februari, där tidningen anpassas efter vilken veckodag det är.
Vilken upplaga har ni och hur rör den sig?
– Idag är den på 38 600. Den rör sig svagt neråt. Vi hade ett plus för några år sedan, men tyvärr inte idag. Vår hushållstäckning är 63 procent och det är bra.
Vilka hot och möjligheter ser du för Smålandsposten?
– Största hotet är kampen om tiden. TV, internet, mobiltelefoner. Jag var med och startade Stockholm City och då läste alla tidningar i lokaltrafiken, idag sitter allt fler och kollar i mobilen. Jag tror vi som lokaltidning har jättestora möjligheter att ta oss in i mobilen. Så vi försöker bredda oss, med mobil, TV och webb. Vi tittar på allt, men vad som är mest angelägenhet just nu är att ta reda på vad vi kan sälja på nätet.
Det är väl ni smålänningar bra på?
– Precis. Och i det här sammanhanget tycker jag att det är viktigt att hellre fråga sig vad man "kan sälja" i stället för termer som "låsa in", och "ta betalt". Det är defensiva åtgärder. Man ska i stället fråga sig vad vi kan förädla. Vi vet inte riktigt än, men vi följer GP/Stampens försök noga.