Skeptiska reaktioner på nya kommissionen
Nyheten om den privata public service-kommissionen har möts av kritik på sociala medier och i bloggar. Projektets avsikt ifrågasätts.
Som Journalisten tidigare berättat har några av Sveriges största mediekoncerner gått samman för att granska public service roll och framtid. Själva kallar de projektet för "Public service-kommissionen". Kommissionen har en budget på 1 600 000 kronor, en kostnad som delats av initiativtagarna TU, Bonnier, Mittmedia, Schibsted Sverige och Bauer Media Group (tidigare SBS).
Kommissionen har också anlitat en kommunikationsbyrå för att hjälpa till i projektet.
Men beskedet om de privata företagens nya granskning har fått långt ifrån ett hjärtligt mottagande. Flera journalister och mediedebattörer har varit kritiska i sociala medier och i bloggar.
Aftonbladets Daniel Swedin skriver på Twitter: ”Så den privata public service-utredningen är ett beställningsjobb som ska komma med förslag på hur ps kan krympas?”
Mediedebattören Joakim Jardenberg skriver följande på sin blogg: ”Min uppfattning är […] att man redan har bestämt huvuddraget i vad kommissionen ska komma fram till – att public service är ”marknadsstörande””.
Marcus Melinder, redaktionschef på Norran, skriver på sin blogg: ”Under mina år i den här branschen (huvudsakligen vid lokala medier) har jag aldrig hört att public services närvaro skulle vara ett stort problem för den lokala affären”