Gå direkt till textinnehållet
Siv Juvik Tveitnes, vd Schibsted Media, under ett personalmöte med TV4:s personal i februari.
Foto: Tor Johnsson

Schibsteds köp av TV4 godkänt

Konkurrensverket ger grönt ljus till Schibsteds förvärv av TV4.

Det var den 25 februari i år som den norskägda mediekoncernen Schibsted Media gick ut med intentionen att köpa TV4 i Sverige och MTV i Finland från Telia för 6,55 miljarder kronor.

Konkurrensverket har nu gett grönt ljus till affären. Myndigheten skriver i ett beslut daterat den 3 juni att den sammanfattningsvis finner att ”koncentrationen inte är ägnad att påtagligt hämma förekomsten eller utvecklingen av en effektiv konkurrens inom landet i dess helhet eller en avsevärd del av det”.

Konkurrensverket har i sin utredning bland annat haft kontakter med parternas kunder och konkurrenter. Många av dem anser inte att köpet skulle påverka konkurrensen i någon större omfattning. ”Vissa lyfter fram konkurrensen från Google, Youtube, Facebook, Instagram och Tiktok. Enstaka aktörer har framfört att konkurrensen skulle kunna påverkas exempelvis genom att det gemensamma företaget efter koncentrationen börjar tillämpa kombinationserbjudanden innefattande linjär-tv, där TV4 Media är starkt och en betydande aktör. Digitalt annonsutrymme köps i många fall från både Schibsted Media och TV4 Media.”

Affären väntas slutföras under tredje kvartalet i år, enligt tidigare besked från Telia och Schibsted.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Journalistjobb

Annons
Annons
Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025