Gå direkt till textinnehållet

Så ska NTM och VK fortsätta leverera i norra Sverige

Samtidigt som många mediekoncerner minskar på distributionen så går VK Media och NTM ihop för att säkra leverans i norra Sverige. Genom ett gemensamt bolag vill de pressa kostnaden och öka intäkterna.

Som Journalisten tidigare rapporterat så ser flera mediekoncerner nu över hur de levererar papperstidning till läsare. Stampen, Östgöta-Correspondenten och UNT har slutat leverera tidningar till glesbefolkade områden, då kostnaden för att göra så har blivit för hög. Priset per levererad tidning ökar då många säger upp sin pappersprenumeration, men också på grund av ökade bränslekostnader och andra kostnadsökningar.

Men i landets norra delar, där antalet glesbygdsområden är många, har två tidningskoncerner valt ett annat sätt att möta problemet.

NTM och VK Media går samman i ett nybildat bolag, Svensk hemleverans Norr. Utöver att dela ut tidningar i Norrbotten, vilket NTM tidigare gjort i egen regi, kommer man nu även att dela ut i Västerbotten. Det innebär framför allt en förändring för VK Media, som tidigare köpt in distributionstjänsten.

Annons Annons

–  Tidigare har vi använt Tidningsdistribution AB, som ägs av Posten. Men nu plockar vi tillsammans med NTM hem distributionen i ett eget bolag, säger Jimmie Näslund, vd och koncernchef för VK Media.

I praktiken innebär det att VK Media anställer samma bud som tidigare kört för Tidningsdistribution AB.

– Vi har tagit över den operativa verksamheten, så det blir samma bud som tidigare fast i våra bilar, säger Jimmie Näslund.

Det nya upplägget innebär enligt Jimmie Näslund dels en lägre kostnad för leverans av tidningarna, dels att de kan stärka intäkter som bolagen kan få in via distributionen.

– Det blir en mer flexibel distribution vilket gör att vi kan fortsätta att vinna marknadsandelar på paketsidan, säger han.

Enligt Jimmie Näslund är det ändå nödvändigt att se över var de levererar tidningen. VK Media har i nuläget inte slutat dela ut till någon läsare inom sitt bevakningsområde.

Hade ni behövt göra det om ni inte tagit över distributionen?
– Det är en hypotetisk fråga men det är inte uteslutet i alla fall. Det är klart att det är utmanande med distribution i dag. Om vi kan identifiera stora besparingar och dessutom stärka intäkterna så hjälper det oss helt klart in i framtiden, även med papperstidningen. Och den är fortfarande en jätteviktig intäktskälla för oss, säger Jimmie Näslund.

Stampens vd Johan Hansson motiverade deras beslut att dra in leverans av tidningar till glesbygdsområden med att printtappet, som för dem ligger på runt 10 procent per år, gör att det blir allt dyrare att leverera per prenumeration.

Jimmie Näslund vill inte uppge några siffror men säger att de också märkt av att fler säger upp sin pappersprenumeration.

– Men det har skett gradvis under de senaste 10 åren. Nu är det dessutom ganska tuffa tider, så det kanske inte bara handlar om att personer inte vill ha papperstidningen som produkt utan folk kanske också har mindre pengar i plånboken. Så det är många utmanade faktorer som sammanfaller.

Tidningsprenumerationerna faller varje år, finns det inte en risk att ni nu låser in er i ett bolagsägande som blir olönsamt inom några år?
– Under ett antal år till kommer vi att dela ut tidningar, och att då göra det till en lägre kostnad och med bättre möjligheter till nya intäkter, det har vi tagit in i beräkningarna. Vår bedömning är att det här är en korrekt satsning jämfört med att ha det outsourcat, säger Jimmie Näslund.

Lucas De Vivo
lucas.devivo@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos