Gå direkt till textinnehållet

RO: ”Läsarna blir lurade”

Gränsen mellan redaktionellt innehåll och reklam blir allt mer vag. Vi ser det i tryckt skrift, men ännu tydligare syns det på nätet. Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig anser att man borde införa en funktion som liknar den Textreklamkommittén hade.

Det blir allt vanligare att kommersiellt innehåll blandas ihop med redaktionellt innehåll. Elisabeth Trotzig som är Reklamombudsman (RO) säger att det är en utveckling som pågått ett tag, både när det gäller den ekonomiska och tekniska utvecklingen. Det är främst på nätet man ser detta.

– Man är bara ett klick bort, säger Elisabeth Trotzig.

Hon förklarar att man kan gå in på en sida och klicka på en länk. Sedan hamnar man någon annanstans, utan att knappt vara medveten om det. Konsumenterna och läsarna blir lurade. Det måste tydligt markeras vad som är kommersiellt.

– Redaktionellt ska vara redaktionellt och reklam ska vara reklam, säger Elizabeth Trotzig.

2005 försvann Textreklamkommittén, som gav rekommendationer för att undvika sammanblandning av redaktionellt innehåll och reklam.

Reklamombudsmannen tog för ett tag sedan ett initiativ och bjöd in aktörer från branschen till ett seminarium, där man diskuterade frågor kring redaktionellt och kommersiellt innehåll.

– Då uppmärksammades att det skulle behövas någon liknande funktion som Textreklamkommittén hade, säger Elisabeth Trotzig.

ICC, Internationella Handelskammaren har regler för reklam och marknadskommunikation. Den 1 januari 2012 träder en ny reviderad version i kraft. Då kommer reglerna, förutom nyhetsförmedlat innehåll, även gälla användargenererat innehåll, samt bloggar.

Elizabeth Trotzig tycker att det är bra med riktlinjer, både för de professionella medierna och för privatpersoner som driver bloggar och har hemsidor.

Fler avsnitt
Fler videos