Gå direkt till textinnehållet

Reportern håller ännu i krimgenren

Författarparet Johannes Selåker och Pascal Engman har ett förflutet i kvällspressen, som de både hissar och dissar. I deras nya bok är den korrupta kvällstidningsreportern Vera huvudperson.

På Bokmässan samtalade de under rubriken Reportern i huvudrollen tillsammans med Elina Backman om varför de valt just en journalist som hjälte.

– De bästa och de mest usla journalisterna har en sak gemensamt. De ger sig aldrig. De har inga spärrar när de jagar en story. Vår reporter Vera är ju lite av en borderlinegalning, berättar Pascal Engman.

De har förlagt sin historia till 90-talet.

Annons Annons

– Då var det en otrolig glöd på kvällstidningsredaktionerna. De kunde sälja 900 000 tidningar per dag och journalisterna var mäktiga. Det var en rolig och spännande arbetsplats på riktigt. Men de kvinnliga journalisterna hade det inte alltid så roligt, säger Johannes Selåker.

Elina Backman valde en poddjournalist som hjälte i sina böcker När kungen dör och När spåren försvinner. Hon har själv ingen bakgrund som journalist, utan har jobbat med marknadsföring och annonser på kommersiella medier.

För att kunna bli trovärdig gjorde hon och en vän som är journalist en research på ett gammalt fall. Sen visade det sig under arbetet att allt inte gått rätt till.

– Det var ren slump att det var så, men nu finns det arbetet som en poddstory också faktiskt.

Hennes huvudperson Saana gör truecrimepoddar. Hon har varit utbränd i det som kallas millennial burnout. Alltså det som den unga generationen som hela tiden är online och stressas hårt i arbetslivet, drabbas av.

– Hon har den bakgrunden och kan därför säga nej, och göra uppehåll i sitt arbete när det behövs. Det kändes viktigt att beskriva det här fenomenet.

På frågan om hon själv skulle vilja bli journalist, svarar hon prompt nej.

– Jag ser varje artikel som en konst i sig och jag uppskattar verkligen journalistik, men jag skulle inte klara det.

Pascal Engman och Johannes Selåker menar att kvällstidningarna förändrats mycket sedan 90-talet, då deras roman Till minne av en mördare utspelar sig.

– Journalistens roll är svagare idag. Ekonomin och klickjournalisitiken har gjort yrket mindre betydelsefullt, konstaterar Pascal Engman.

– Arbetsmiljön är bättre, kvinnor behandlas bättre. Det är förstås jättebra. Men det där särskilda drivet som fanns på redaktionerna finns inte på samma sätt. Men jag menar då mest det händelsestyrda. Den fördjupande journalistiken har ju blivit sjukt bra, säger Johannes Selåker.

Pascal Engman slutade på Expressen 2016 och Johannes Selåker 2019.

Läs också Journalistens text om varför journalisten är den perfekta huvudpersonen.

Fler avsnitt
Fler videos