Ras för annonserna i dagspressen
Annonsinvesteringarna för dagspress i print rasade i januari. Sämst går det för storstadsdagspressen som tappade 34 procent jämfört med samma månad förra året.
När Mediebyråbarometern räknar på annonsinvesteringarna i medier visar det sig att dagspressen går tungt. Även segmentet dagspress kväll rasar (-29 procent) jämfört med januari året innan, medan dagspress landsort tappar mindre (-6 procent).
”Även om delar av printinvesteringarna flyttas till tidningarnas digitala kanaler, kan vi konstatera att den svagt positiva trend som print uppvisade 2016 kan vara bruten i och med en svag januari. TV däremot gör en urstark månad, ökningen om 38,6 procent förklaras delvis av en extra faktureringsdag och höjda priser, men samtidigt har TV-stationerna ett mindre lager att sälja än tidigare. Nya TV-kunder har kommit in på marknaden, och befintliga TV-annonsörer har ökat sina investeringar. Uppenbarligen ser annonsörerna att TV driver en stark effekt och ROI, trots minskat tittande. Ryktet om TVs död är alltså inte bara överdrivet – det är fel”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i ett pressmeddelande.
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.