Gå direkt till textinnehållet

Premiär för de båda bostadsbjässarna

Nedlagda Vår Bostads efterträdare, Hyresgästföreningens Hem & Hyra respektive Hemma i HSB, ger ut sina första nummer den här veckan.Bägge tidningarna har upplagor runt halvmiljonen, men de redaktionella profilerna skiljer sig åt.

Nedlagda Vår Bostads efterträdare, Hyresgästföreningens Hem & Hyra respektive Hemma i HSB, ger ut sina första nummer den här veckan.

Bägge tidningarna har upplagor runt halvmiljonen, men de redaktionella profilerna skiljer sig åt.

I förra veckan möttes de på samma tyska djuptryckeri i Hamburg för att syna sina premiärnummer, Helen Ala-Kojola, riksredaktör på Hemma i HSB, och Susanne Skarrie, chefredaktör för Hem & Hyra. Arvet från nedlagda folkrörelsegiganten Vår Bostad har inte bara handlat om att dela på en miljonupplaga, utan även om att överta tryckerikontraktet. Och för halvmiljonupplagor krävs tyskt stål och djuptryck.

Med 540 000 i upplaga blir Hem & Hyra den största av de två nya tidningarna. Redak­tionen med nio anställda sitter i sparsmakade svart-vita lokaler hos Hyresgästföreningen i Stockholm. Vid Journalistens besök kommer Susanna Skarrie direkt från tryckeriet.

– Det känns skönt att se första numret. Vägen dit har varit en stor utmaning, eftersom vi har 32 unika lokala editioner, producerade av 20 lokalredaktörer. Det har varit tekniskt avancerat.

Tidningen ska kompletteras med dagliga nyheter på nätet. Bakom formen står designbyrån Wonderboys, som utgått från en grundidé om färgkodade sidor för att orientera läsaren om vilken avdelning de befinner sig i.

Det fanns en politisk eller intressemässig konflikt i Vår Bostads kombinerade läsekrets av hyresgäster och bostadsrättsinnehavare. Har ni blivit av med HSB-folkets ”klipparmaffia” och blivit mer traditionellt hyresgästpolitiska?

– Nej, Hem & Hyra ska ledas av ett seriöst journalistiskt uppdrag, det är centralt. Vår roll är att både företräda och granska Hyresgästföreningen. Vi ska också granska bostadspolitiken och gräva fram egna nyheter. Och jag hoppas att vi inte ska beskriva människor som om de befann sig i en offerroll.

Susanna Skarrie berättar att varje nummer, förutom artiklar om boendet i hyreshus, ska ha ett större jobb med grävande journalistik.

Hur ser du på er roll jämfört med Hemma i HSB?

– De har valt att göra en ren kundtidning, som mer skriver om bostadsprojekt än om människor. Inget fel i det, tydligheten är bra, men det är inte den väg vi valt.

Bägge tidningarna tycks ha siktat på att bli mer instrumentella. Stämmer det?

– Målgruppen är i alla fall mycket mer väldefinierad. Vår ambition är att vara mer konsumentorienterade än en mer allmän familjetidning som Vår Bostad.

Tidningens namn gör ju att den raskt riskerar att kallas för Ohyran – vad tycker du om det?

– Det får vi bjuda på. Och uttalar man namnet korrekt låter det inte så.

Lisa Johansson på Tidningskompa­niet i Stockholm är redaktör för Hemma i HSB, som ska ges ut åtta gånger om året i 60 sidor i 440 000 exemplar. Det är dock Helen Ala-Kojola som är HSB – Hon Som Beställer, och som tituleras riksredaktör.

Helen Ala-Kojola var tidigare informatör och ansvarig för HSBs kommunikation till de bosparande medlemmarna. Själva produktionen är alltså utlagd på entreprenad. När konceptet för Hemma i HSB först presenterades beskrevs den som tydligare inriktad på bostadsrättsfrågor än föregångaren. Man har också talat om att inspirera till ”det goda boendet”, genom att göra inredningsreportage från HSB-bostäder, ge information om lokalföreningarna, och dessutom presentera HSBs bostadsprojekt.

– Tidningen har ett väldigt mallat koncept där man ska hitta något för alla. Vi ser oss som ett stort samarbetsprojekt, med professionella journalister i centrum, men med stöd från olika håll i landet.

Helen Ala-Kojola har också aviserat ökad betoning på rena plånboksfrågor, med råd och tips från jurister och hantverkare. Även Hemma i HSB har lokala editioner, till en början tio stycken som till sommaren ska bli fjorton. De lokala sidorna görs oftast av HSB-informatörer ute i landet. Tidigare hade HSB 17 separata lokala medlemstidningar som kompletterade Vår Bostad.

Saknar du inte Vår Bostads bredare anslag?

– Vår Bostad var för bred för våra kommunikationssyften. Vi har gjort flera undersökningar om vad medlemmarna vill läsa, och det är det vi har fångat upp. Hemma i HSB blir mer präglad av lifestyle-material. Det känns spännande att ge ut en samlad HSB-tidning som för första gången når alla våra medlemmar.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos