Gå direkt till textinnehållet

“Papperstidningen viktig bland trogna kärnläsare”

Mittmedia arbetar inte längre aktivt med att hålla uppe upplagesiffrorna. Det säger koncernens redaktionella chef AnnaKarin Lith apropå TS-siffrorna. – Vi ser print som en kanal bland andra.

Mittmedias dagstidningar tappar i snitt 6,3 procent i upplaga 2013.

– Det är exakt i linje med våra prognoser, säger AnnaKarin Lith.

Två av titlarna drar upp snittet med procentuellt stora tapp: de tidigare konkurshotade Dala-Demokraten och Dagbladet.

AnnaKarin Lith konstaterar att Mittmedia inte längre arbetar med till exempel kampanjer för att bibehålla en hög upplaga för sina papperstidningar.

– Vi ser print som en kanal bland andra.

– 2013 ökade vi trafiken i våra digitala kanaler från 700 000 unika besökare per vecka till en miljon unika besökare.

Att den stora merparten av intäkterna fortfarande kommer från papperstidningarna är inget argument för att försöka upprätthålla en hög upplaga med konstgjord andning, menar AnnaKarin Lith.

– Annonstappet i svensk landsortspress är inte längre konjunkturellt utan strukturellt. Vi kan inte sitta och blåsa upp en pappersupplaga och tro att det löser sig.

Men upplageintäkterna är ju också en försvarlig del av intäkterna från papperet.
– Vi har gjort en stor undersökning av våra läsares priskänslighet, och vi ser att vi har kunnat höja prenumerantpriset utan att våra kärnläsare slutar prenumerera. Slutsatsen jag drar är att print är viktigt bland våra trogna läsare.

– Men deras medelålder är 66 år. Då måste vi bygga en digital affär.

Men när ska ni börja hämta in stora digitala intäkter?
– Vår digitala annonsförsäljning har ökat med 70 procent. Men nej, de digitala intäkterna är inte lika höga. Då måste vi i stället titta på kostnadssidan. Det gör vi bland annat med tidigare tryckstart av papperstidningarna så att vi kan använda färre tryckerier.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.