Öppnar för fler samarbeten inför valet
Lokala mediehus samarbetar redan med public service på olika plan. SRs biträdande programdirektör Michael Österlund öppnar nu för fler, konkreta, samarbeten.
Den svenska lokaljournalistikens utmaningar diskuterades på ett seminarium på Sveriges Radio i dag. I panelen fanns bland andra Östgöta Medias publisher Anna Lindberg, Mitt i:s chefredaktör Anna Körnung och Sveriges Radios Michael Österlund.
En central fråga var hur lokala tidningshus ska kunna fullgöra sitt demokratiska uppdrag när annonsintäkter motsvarande hela det svenska mediestödspaketet (10 miljarder kronor 2016, enligt Nordicom) försvinner till de globala digitaljättarna – samtidigt som betalningsviljan för digitala produkter fortfarande är blygsam.
Östgöta Medias Anna Lindberg klargjorde att hennes tidningar, där hyvling av resurser inte längre är möjlig utan man nu måste prioritera hårdare, inte kan ta på sig uppdraget att låta alla röster höras.
– Det är inte vårt kärnuppdrag, utan det är att göra en fri och oberoende journalistik. Vi kommer inte att kunna göra allt för alla, sade hon.
Anna Lindberg efterlyste också mer regionalt samarbete med public service, när tidningshus inte räcker till.
– Det skulle alla vinna på.
Michael Österlund på SR plockade upp bollen:
– Vi är öppna för fler samarbeten, till exempel att köpa in en regional opinionsundersökning tillsammans med ett tidningshus, sade han.
Han trodde dock inte på mer långtgående samarbeten, som att gå samman med lokala tidningar för att bevaka de många svenska kommuner som i dag saknar journalistisk närvaro.