Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
7 maj, 2020
Coronakrisen Intresset för journalistik under coronakrisen har gjort att The New York Times ökade med nästan 600 000 digitala prenumeranter de första tre månaderna på året. Men den närmaste framtiden för annonsintäkterna ser mörk ut även för dem.
I slutet av mars hade tidningshuset mer än fem miljoner digitala prenumeranter, det då högsta antalet någonsin. Av dem var 3,9 miljoner prenumeranter av tidningsprodukten och 1,1 miljoner hade sajnat upp för deras appar inom exempelvis matlagning och korsord.
Om man räknar med printprenumeranterna når de nu nästan sex miljoner prenumeranter, skriver NYT på sajten.
Annonsintäkterna faller dock med 15 procent det första kvartalet och ledningen förutspår att det kan fortsätta rasa på grund av krisen.
”Vi tror att det andra kvartalet kommer att innebära ett fall på mellan 50 och 55 procent, om man jämför med året innan”, säger vd Mark Thompson.
Läs mer:
"Coronabevakningen driver trafik mend skrämmer annonsörer i USA"
"Så får NYT läsarna att betala för innehåll"
FOTO: Privat
15 januari, 2021 |
Joel Rasmussen, forskare i riskkommunikation, ska studera hur både medier och allmänheten tagit emot myndigheternas kommunikation under pandemin.
FOTO: Alexander Donka
17 december, 2020 |
Frilansmarknaden sjönk som en sten – själv blev hon långtidssjuk i covid-19. Pandemiåret 2020 blev en dubbel prövning för frilansen Julia Skott.
FOTO: Johannes Nesser
16 december, 2020 |
25 procent av medarbetarna på SVTs lokala stationer jobbar hemifrån, uppger ledningen. Men siffran ifrågasätts av journalistklubben – och på några redaktioner händer det att alla är inne samtidigt.
FOTO: PROpensionären
11 december, 2020 |
Pandemiåret har slagit stenhårt mot annonsintäkterna för de allra flesta tidningar och mediehus. Men inte PROpensionären, som ökar sina annonsintäkter med drygt 1,1 miljon kronor för året.
FOTO: Tor Johnsson
24 november, 2020 |
Flera medieföretag har vidtagit ytterligare åtgärder för att minska risken för smittspridning av coronaviruset. Men på TV4 råder principen ”jobbar man är man på jobbet”. Det har väckt intern kritik.
FOTO: Tor Johnsson
13 november, 2020 |
Statsepidemiolog Anders Tegnell ligger i en egen klass när det gäller mediehanteringen under coronakrisen, visar en undersökning bland 143 svenska journalister.
5 kommentarer
blir chef för Dagens Nyheters Stockholmsredaktion.
förstärker Arbetsvärldens redaktion på frilansbasis under ett år.
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies