Gå direkt till textinnehållet

NYT når nästan sex miljoner prenumeranter

Intresset för journalistik under coronakrisen har gjort att The New York Times ökade med nästan 600 000 digitala prenumeranter de första tre månaderna på året. Men den närmaste framtiden för annonsintäkterna ser mörk ut även för dem.

I slutet av mars hade tidningshuset mer än fem miljoner digitala prenumeranter, det då högsta antalet någonsin. Av dem var 3,9 miljoner prenumeranter av tidningsprodukten och 1,1 miljoner hade sajnat upp för deras appar inom exempelvis matlagning och korsord.

Om man räknar med printprenumeranterna når de nu nästan sex miljoner prenumeranter, skriver NYT på sajten.

Annonsintäkterna faller dock med 15 procent det första kvartalet och ledningen förutspår att det kan fortsätta rasa på grund av krisen.

Annons Annons

”Vi tror att det andra kvartalet kommer att innebära ett fall på mellan 50 och 55 procent, om man jämför med året innan”, säger vd Mark Thompson.

Läs mer:

"Coronabevakningen driver trafik mend skrämmer annonsörer i USA"

"Så får NYT läsarna att betala för innehåll"

Fler avsnitt
Fler videos