Ny bjudresa ska geKolmården reklam
De närmaste dagarna ska medierna ägna stort utrymme åt djurparken Kolmårdens nya delfinshow. Åtminstone om Micael Bindefelds bjudoffensiv mot journalistkåren blir framgångsrik.
De närmaste dagarna ska medierna ägna stort utrymme åt djurparken Kolmårdens nya delfinshow. Åtminstone om Micael Bindefelds bjudoffensiv mot journalistkåren blir framgångsrik.
Den 30 april, avgår ett antal bussar från Cityterminalen i Stockholm. Ombord finns, enligt PR-konsulten Micael Bindefeld AB ”ett gediget urval av såväl nöjesprofiler och politiker som personligheter från näringslivet”. Samt – om alla som anmält sig dyker upp – ett 30-tal journalister och mediechefer, som bjudits in som VIP-gäster tillsammans med sina familjer. Ytterligare ett antal journalister och fotografer medföljer för att bevaka evenemanget, efter att ha fått en enklare pressinbjudan, utan erbjudan om medföljande familjer.
Bussresan går till Kolmårdens djurpark utanför Norrköping. Där väntar ”en exklusiv heldag”, med lunch på Vildmarkshotellet, visning av djurparken, kändismingel, premiär på djurparkens nya delfinshow och därefter en exklusiv afrikansk middagsbuffé, följt av mer barmingel och festande. Alla inbjudna – liksom den arbetande pressen – erbjuds sedan att sova över på Vildmarkshotellet till dagen därpå, då det bjuds på frukostbuffé och mer aktiviteter i djurparken.
Vad detta exklusiva paket är värt för deltagarna är svårt att uppskatta. Men enbart boendet och inträdet på djurparken kostar normalt för en familj med två barn 2 510 kronor. Lägg till resa och två måltider och värdet torde uppgå till minst 4 000 kronor.
“Vi hoppas på stor medietäckning. Absolut!”
För Kolmården är den väntade medieuppmärksamheten dock värd skyhögt mer än så. När ett liknande arrangemang genomfördes för fyra år sedan, vid invigningen av Bamses värld i Kolmården, konstaterade djurparkens marknadsavdelning att det var en mycket kostnadseffektiv form av marknadsföring. Då kom totalt 1 200 VIP-gäster, varav 100 journalister – och medietäckningen blev oerhört omfattande, med stora artiklar i dagspress och damtidningar och med reportage i bland annat TV4s reseprogram När och fjärran.
Samma sak hoppas djurparken förstås på den här gången.
– Syftet är att få visa våra nyheter inför säsongspremiären, säger VD Magnus Nilsson.
Annie Jansson, pressansvarig, är mer rakt på sak:
– Vi hoppas på en stor medietäckning. Absolut!
Den förra VIP-satsningen fick dock ett debattefterspel i bland annat Journalisten, som skrev om Kolmårdens generositet i ett reportage där bland annat Institutet mot mutor konstaterade att resan ”kunde klassas som en muta”. Efter ett uppmärksammat reportage om Bindefelds arbetsmetoder av Thord Eriksson i tidningen Nöjesguiden, kommenterades det hela även på ledarplats i tidningen Resumé, som konstaterade att Bindefelds effektiva PR-maskineri borde mana till allvarlig eftertanke i journalistkåren: ”Ord som manipulerat, utstuderat och spekulativt ligger nära till hands. Vill jag som journalist verkligen vara med i det läget? Mästaren gör sitt jobb. Frågan är om alla journalister gör sitt”, skrev dåvarande chefredaktören Bo Hedin.
Denna debatt noterades även på Kolmården, där man tyckte att den var ”olycklig”, enligt Annie Jansson. Och när Journalisten för ett par veckor sedan började ställa frågor om årets bjudresa fick ledningen av allt att döma kalla fötter och vidtog åtgärder för att försöka undvika en ny mutdebatt.
Efter ett möte förra tisdagen – åtta dagar efter det att svarstiden gått ut för de VIP-inbjudna journalisterna – beslöts det att ta ut ett ”självkostnadspris” av journalisterna. Priset sattes dock närmast symboliskt lågt: journalister betalar – oavsett hur många familjemedlemmar som följer med – 400 kronor per sällskap för rum och middag.
– Vi tycker att det är rimligt. Djurparken har ju inte öppnat för säsongen än, så rummen skulle annars stå tomma, säger Annie Jansson.
“Borde stått på inbjudan att journalister ska betala”
Informationen om åtgärden hade, dagen före avresan, dock inte nått alla. Två inbjudna journalister som Journalisten talat med säger att ”de inte sett till något mejl om betalning” och att ”det inte låter likt Bindefeld”. De vill dock inte kommentera inbjudan eller ett eventuellt deltagande i resan för tidningen.
Annie Jansson säger i en kommentar att Kolmården är angelägen om att ”inte bli anklagad för något”.
– Det är sorgligt att det inte stod redan på inbjudan att journalister ska betala självkostnadspris. Den var inte bra skriven.
När hon tog upp saken med Micael Bindefeld AB efter Journalistens frågor i ämnet fick hon dock en förklaring till varför det inte gick ut en separat inbjudan till just journalister.
– Bindefeld säger att det är svårt att veta vilka som är journalister. De har svårt att dra gränsen, säger Annie Jansson.
Veronica Foberg på Micael Bindefeld AB tillägger att personerna ifråga inte är inbjudna ”i sin roll som journalister”.
– De är inbjudna som privatpersoner.
Ändå skickar ni nu ut ett mejl om att de ska betala?
– Ja, alla journalister ska få det. Kolmården vill inte ha samma uppmärksamhet som sist.
Kolmårdens ledning anser att Micael Bindefeld AB får ta ansvaret för alla eventuella olämpligheter.
– Vi har inte bett om att journalister ska VIP-inbjudas. Vi har bett om en galapremiär med kändisar. Sedan har vi skickat ut en sedvanlig pressinbjudan om att bevaka det. Om journalister fått VIP-inbjudan, där det står att allt ingår, får Bindefeld stå för det. Det är olyckligt, säger Annie Jansson.
Lindblom Hulthén: Sånt här ska man inte ställa upp på
Agneta Lindblom Hulthén, ordförande i Journalistförbundet, kommenterar Bindefelds och Kolmårdens erbjudande till journalisterna så här:
– Det är så uppenbart att det handlar om att smörja journalister och det tycker jag inte att man ska ställa upp på.
Hon tycker att journalister som tackar ja till den här sortens VIP-inbjudningar måste ”fundera på vilken roll man ska ha”.
– Det är lätt att säga att man inte låter sig påverkas, men den bild som allmänheten får är ändå att journalister är ett lättmutat släkte. Och det är klart att det skadar kårens trovärdighet.
mj@sjf.se