NRJ och P1 ökar mest
P1 ökar mest inom Sveriges Radio, och NRJ ökar mest bland de kommersiella kanalerna. Det visar Sifos senaste lyssnarundersökning som presenteras i dag.
Sveriges Radios P4 är fortsatt den enskilt största kanalen i Sverige, och når 31,7 procent av befolkningen i åldrarna 9-79 år. Totalt lyssnar 49 procent av svenskarna på SR en vanlig dag.
De kommersiella kanalerna når totalt 31,5 procent av svenskarna. MTG Radio är Sveriges största kommersiella radioaktör, med 1,6 miljoner dagliga lyssnare. I storstäderna ligger lyssnandet på 59 procent.
NRJ har ökat sitt dagliga lyssnande med 17 procent och Bandit har 100 000 dagliga lyssnare i Stockholm, vilket är en ökning med 9 procent jämfört med föregående mätning.
Sifos fjärde mätning i år visar att RIX FM är störst på orter där kanalen bytt frekvens under året. I Umeå har RIX FM gått upp i topp trots att stationen varit borta från marknaden i över ett halvår.
Nästan en tredjedel av svenskarna lyssnar på någon av Sveriges Radios kanaler på morgonen. Störst är P4, som med sina 25 lokala kanaler når 1,6 miljoner svenskar.
RIX MorronZoo är den kommersiella radions största morgonprogram med 657 000 dagliga lyssnare.