Gå direkt till textinnehållet

Nättidningar sparkar anställda i USA

Det är hårda tider för internetredaktioner i USA. Nyligen meddelade New York Times att företagets internetavdelning New York Times Digital sparkar 69 anställda vilket motsvarar en sjättedel av personalstyrkan.

Det är hårda tider för internetredaktioner i USA. Nyligen meddelade New York Times att företagets internetavdelning New York Times Digital sparkar 69 anställda vilket motsvarar en sjättedel av personalstyrkan.

Anledningen sägs vara att annonsmarknaden krympt de senaste månaderna.

En rad andra redaktionella nätsatsningar har skurits ned, bland annat inom Knight-Ridder-koncernen. Tidningar som Red Herring och Salon.com är ytterligare några av dem som drabbats av annonsfallet.

Annons Annons

Enligt Svenska Dagbladet kommer Murdoch-ägda News Digital Media att avvecklas vilket får till följd att 200 personer förlorar jobbet.

Den svenska nättidningen 24timmar, med 39 journalister på tio orter runt om i landet, har inte känt av några fallande annonsintäkter, uppger VDn Christer Bengtsson.

– Vi arbetar på lokala annonsmarknader och hittills fortsätter det uppåt, säger han.

24timmar har enligt Christer Bengtsson cirka 50 000 unika besökare i månaden.

sw@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos