Mecom-journalister går samman
Journalistfacken på Mecom-företagen i Europa har bildat ett nätverk för att bevaka vad som sker inom koncernen. Det konkreta resultatet av det första mötet, som hölls i Oslo den 8 januari, är att man tillsatte en arbetsgrupp som ska utbyta information och hålla beredskap för vad som är på gång i koncernen.
Journalistfacken på Mecom-företagen i Europa har bildat ett nätverk för att bevaka vad som sker inom koncernen.
Det konkreta resultatet av det första mötet, som hölls i Oslo den 8 januari, är att man tillsatte en arbetsgrupp som ska utbyta information och hålla beredskap för vad som är på gång i koncernen.
Journalisterna är rädda för att ägaren ska hårdrationalisera företagen och att viktiga beslut ska tas utan de anställdas medinflytande.
Norska Orkla Media, numera Edda Media, köptes i somras av Mecom.
– Mecom tog stora lån för att finansiera affären. Vi fruktar att vinstkraven på Edda Media kommer att ställas så högt att det går ut över den journalistiska kvaliteten, säger Olav Skjegstad, journalist på Romdals Budstikke och personalrepresentant i Mecom Europas styrelse.
Enligt koncernfackens beräkningar måste Edda Media genomföra kraftiga besparingar för att företaget ska kunna betala sina räntor och samtidigt ge ägaren en vinst på 15 procent.
Mecom och dess starke man David Montgomery har rykte om sig att som riskkapitalister köpa olönsamma tidningar för att efter hårda rationaliseringar sälja vidare med stora vinster.
Journalisterna på Edda Media hade hoppats på en nordisk samarbetslösning, i stället för försäljning till det brittiska företaget som representerar en annan mediekultur än den nordiska.
Mecom varslade för ett par veckor sedan om att 713 tjänster ska bort i Europa. Koncernen har i dag 8 000 anställda i Europa.
hl@journalisten.se