Gå direkt till textinnehållet

Ledande publicister: Avskaffa reklamskatten

Det är hög tid att avskaffa reklamskatten, uppmanar elva ledande publicister på DN Debatt i dag.

Chefredaktörerna för landets största tidningar skriver att reklamskatten är både otidsenlig och att den snedvrider konkurrensen genom att bara tas ut på tryckta tidningar:

"Trots sitt namn är (…) reklamskatten inget annat än en skatt på tidningsjournalistik."

De 90 miljoner kronor som dagstidningarna väntas betala i reklamskatt i år är "en försumbar del av statsbudgeten, men motsvarar ungefär 150 journalisttjänster, det vill säga en stor nationell redaktion", skriver publicisterna.

Om riksdag och regering vill värna förutsättningarna för en fri press är det hög tid att avskaffa reklamskatten, vilket det sedan elva år tillbaka finns politisk enighet om, skriver Jan Helin, Peter Wolodarski, AnnaKarin Lith med flera.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.