Koncessionsutredning får kritik
De flesta remissinstanserna tycker att konkurrensen snedvrids till TV4s fördel om förslaget om sänkt koncessionsavgift går igenom. TV4s eget remissvar lämnas först om en vecka, sedan företaget begärt och fått anstånd.
De flesta remissinstanserna tycker att konkurrensen snedvrids till TV4s fördel om förslaget om sänkt koncessionsavgift går igenom. TV4s eget remissvar lämnas först om en vecka, sedan företaget begärt och fått anstånd.
I dag går den ordinarie remisstiden ut för regeringens utredning om koncessionsavgifterna för TV4. Utredaren Marianne Eliasson lämnade i maj in sitt betänkande om hur TV4s avgift till staten påverkas av digitaliseringen av TV-mediet och föreslog där att koncessionsavgiften ska trappas ner gradvis fram till och med 2007 och därefter skrotas helt. Som modell för avtrappningen föreslås en minskning med 20 procent för 2004, med 40 procent för 2005, med 60 procent för 2006 och med 80 procent för 2007. För de regionala sändningarna föreslås att skatten på reklamintäkterna sänks från 40 till 20 procent. Totalt innebär förslaget att TV4s koncessionsavgift minskar med 800 miljoner kronor under fyraårsperioden.
Förslaget kritiseras hårt av många av de 19 remissinstanserna. Kanal 5 har tidigare klargjort att förslaget ”förändrar spelreglerna för hela reklammarknaden”. Kommerskollegium har i sitt remissvar påpekat att en avtrappning av TV4s avgift kan innebära brott mot EG-fördraget, då den enligt Kommerskollegium innebär ”ett ensidigt gynnande av TV4
Sveriges Television tycker i sitt svar att en avtrappning av avgiften är rimlig, men att den bör ske utifrån de faktiska marknadsförändringarna. SVT tycker också att regeringen innan den fattar beslut bör göra en fullständig annalys av vad som händer med konkurrensen på TV-marknaden.
Annonsörsföreningen skriver i sitt svar att inga förändringar i avgiften bör ske förrän 2005, eftersom inga påtagliga förändringar har skett. Förändringen bör sedan anpassas till TV3s och Kanal5s verkliga hushållspenetration – inte antaganden om vad som kommer att hända.
Reklamförbundet säger ett tydligt nej till förslaget, då det skulle missgynna konkurrensen. De kräver också bättre mätningar av hur penetrationen ser ut, inför omförhandlingar år 2006.
Tidningsutgivarna är mycket kritiska mot utredningen och hävdar att förslaget skulle gynna televisionen på ”de tryckta kvalitetsmediernas bekostnad”. TU kräver istället att avskaffandet av reklamskatten omedelbart ska inledas, då det skulle ge rättvisare effekter än en ensidigt avskaffad koncessionsavgift på TV-området.
Ekonomistyrningsverket skriver i sitt remissvar att regeringen bör beakta risken för en snedvridning av konkurrensen på TV-marknaden – och att den föreslagna modellen för nedtrappning i och för sig är den enklaste, men också den mest gynnsamma för TV4.
Teracom anser i sitt svar att den föreslagna modellen är för ”schablonartad” och att den inte innehåller incitament för en övergång till digital utsändning
.
Inte heller TV4 är dock helt nöjda med utredningens förslag. TV4 skulle ha lämnat in sitt remissvar under måndagen, men har – med anledninge av förra veckans händelser – begärt och fått en veckas anstånd.
TV4s VD Jan Scherman har tidigare klargjort att han tycker att nedtrappningen av avgiften bör ske snabbare än vad som föreslagits, samt att reduktionen av reklamavgifterna för de lokala fönstren måste vara större, för att de satsningarna ska ha möjlighet att överleva.