Gå direkt till textinnehållet

Inte bara snabbmatjournalistik

Allt är inte nattsvart i USA trots att tusentals journalister förlorat jobbet och tidningar läggs ner. Radiokanaler, sajter och tidskrifter som satsar på granskande journalistik och analyser får fler läsare. Det menar medieforskaren Tanja Aitamurto (Bilden).Foto: Martina Zadig

Tanja Aitamurto forskar om journalistiken framtid i USA och presenterade vad hon ser för trender inom medier vid ett seminarium i Stockholm, ordnat av Nätverket Kvinnor som leder medier.

Hon tyckte sig se två strömningar där den ena går mot lättuggat innehåll som hon kallar för som fast food journalism, snabbmatsjournalistik, och ett nyväckt intresse för undersökande och analyserande journalistik; lite mer tuggmotstånd, lite nyttigare: slow journalism, hälsokostjournalistik om man ska hålla sig till mattemat.

De amerikanska hushållen har ändrat sina läsvanor på webben. De ägnar mindre tid åt att läsa nyheter på tidningars hemsidor. Enligt Tanja Aitamurto beror det inte på att journalisterna gör något fel, utan att det finns så många andra sajter och sociala medier som tar upp läsarna tid.  För att spara tid och hålla sig uppdaterad vad som händer väljer allt fler att använd sig att sajter som söker upp artiklar som passar det intresse man har, som politik, forskning, sport, hälsa.

För att få artiklar att fångas upp av dessa sajters sökfunktioner väljer amerikanska journalister att formulera rubriker och ingresser på ett sådant sätt så att artiklarna hamnar på dessa sajter.

En trend Tanja Aitamurto sett är att företag har börjat annonsera efter frilansjournalister som vill skiva korta artiklar. Hennes & Mauritz är ett exempel. På sin hemsida söker de efter frilansskribenter som kan skriva korta texter på hundra ord för en liten summa som tio dollar. De ämnen som väljs ut är de ämnen som diskuteras i sociala medier som Facebook eller chattrum, det kan röra om bantning, mode, resor eller yoga.

På den nya sajten True/Slant använder man sig av smart mjukvara, ungefär som Google använder sig av algoritmer för att få fram den mest populära sajten vid en sökning på ett ord, för att ta reda på vad läsaren vill ha. Det är algoritmer som bestämmer vad som ska skrivas om, hitta ämnen som folk talar om och för tillfället är intresserade av.

– Dessa algoritmer letar upp vad folk är intresserade av och algoritmerna hittar också det ämne som ger mest annonspengar. Det rör sig om korta artiklar som produceras billigt och kallas för Fast food journalism, säger Tanja Aitamurto.

Men på samma gång finns det en annan trend i USA där det startas sajter som specialiserar sig på undersökande journalistik och analys. När de stora tidningarna gör sig av med journalister finns det inte tid till granskningar. Den formen av journalistik håller på att tas över av nystartade nättidningar som får sina pengar från rika stiftelser och genom donationer från läsarna som insett att det behövs journalister som granskar samhället.

En av de äldre av dessa sajter är Voice of Sandiego.org. De har anställda journalister och jobbar med frilans.

– För att få in extra pengar säljer sajten innehåll till radio och TV-kanaler, säger Tanja Aitamurto.

Hon berättar att National public radio som helt lever på donationer från lyssnare har ökat sina intäkter med 30 procent de senaste åren.

– Det visar att lyssnarna vill ha seriös journalistik, säger Tanja Aitamurto.

Även det brittiska nyhetsmagasinet The Economist, som specialiserat sig på analyser har ökar sin upplaga.

Detta är exempel på vad Tanja Aitamurto kallar för slow journalism, undersökande, analyserade journalistik som tar fram bakgrund.

 

Fler avsnitt
Fler videos