Högre medietäckning efter 2 000 döda i Irak
När 2 000 soldater dött i Irak gav det större eko i USA-medierna än efter de första tusen. Den annorlunda nyhetsvärderingen kan bero på att en kritiken mot kriget spritt sig, skriver New York Times.
När 2 000 soldater dött i Irak gav det större eko i USA-medierna än efter de första tusen. Den annorlunda nyhetsvärderingen kan bero på att en kritiken mot kriget spritt sig, skriver New York Times.
I förra veckan rapporterade USA-medierna om att tvåtusen soldater dött i Irak sedan invasionen 2003. Denna milstolpe uppmärksammades med långt större och fler rubriker än när 1000 hade dött i september 2004, konstaterar New York Times. Enligt tidningen kan detta bero på att medietäckningen av dylika händelser uppfattas som kritik mot själva invasionen och USA, och att sådana artiklar var kontroversiella hösten 2004.
”Medietäckningen både skapar och speglar den allmänna opinionen” kommenterade Andrew Kohut, ordförande för Pew Research Center till tidningen, och framhåller att mediebevakningen liksom folket fram till krigets utbrott var till stor utsträckning för kriget.
New York Times konstaterar att medierna under senare tid bevakat Irak mer mindre noggrant än tidigare, och att det jämna antalet döda gav en möjlighet att kompensera för den bristande uppmärksamheten.
pf@journalisten.se