Gratistidningar får minskad reklamskatt
(UPPDATERAD) På medieområdet är bland annat gratistidningarna de stora vinnarna i vårbudgeten. Reklamskatten kommer att minska för dem, liksom för tidskrifter och andra periodiska publikationer, så att de hamnar på samma låga skattesats som dagspressen har haft sedan förra året.Journalistförbundets ordförande Agneta lindblom Hulthén tycker att det är en för liten satsning på medieområdet.
(UPPDATERAD)
På medieområdet är bland annat gratistidningarna de stora vinnarna i vårbudgeten. Reklamskatten kommer att minska för dem, liksom för andra periodiska publikationer, så att de hamnar på samma låga skattesats som dagspressen har haft sedan förra året.
Då sänktes reklamskatten för dagspressen från fyra till tre procent, samtidigt som grundavdraget höjdes från tolv till 50 miljoner. För övriga publikationer, som gratistidningarna, sänktes skatten från elva till åtta procent.
men nu ska alltså även gratistidningar och övriga periodiska publikationer få samma förmånliga villkor som dagspressen och regeringen vill att de ska gälla retroaktivt från 1 januari i år.
Trots det tycker Agneta Lindblom Hulthén, ordförande för Journalistförbundet, att regeringen borde ha tagit tillfället i akt att göra ett större utspel på medieområdet.
– Det här är ett symptom på att det inte finns någon egentlig mediepolitik i det här landet, säger hon.
Ännu har inte regeringen något färdigt förslag på hur skattesänkningen ska finansieras, utan man har för avsikt att presentera ett sådant senare i vår.
Grundavdraget innebär att en dagstidning kan få tillbaka skatt om den skattepliktig omsättning uppgår till högst 50 miljoner per år. För populär- och fackpress är grundavdraget i dagsläget tio miljoner, medan gratistidningar saknar grundavdrag.
al@journalisten.se