”GPs We got him-etta var årets flopp”
Göteborgs-Postens etta med texten ”Ladies and gentlemen – we got him” och människojakt stämningen hos flera medier efter Säpos presskonferens om att det fanns en misstänkt terrorist i Sverige var årets flopp enligt Martin Schibbye, chefredaktör, Blank Spot Project.
Så här sumerar han Medieåret 2015:
Årets scoop: Allt som SvDs ekonomiredaktion kommer nära.
Årets journalist: Anna Roxvall som med sina knivskarpa utrikesreportage från Ukraina, Bulgarien, Väst-Sahara och senast Burundi fått en att vrida på perspektiven.
Årets flopp: Manhunt-stämningen hos flera medier efter SÄPOSs presskonferens om jakten på Mothana Mahid följt av GPs etta ”Ladies and gentlemen – we got him”.
Årets flipp: KIT.se – läser dem mer och mer och mer och mer.
Årets drev: Den upprördhet det väckte att Medieutredningen hade ett medborgarfokus och vågade tänka att det som är bra för medborgarna kanske inte är bra för branschen.
Årets mediehändelse: Att al-Jaziras Peter Greste, Bahr Mohamed och Mohamed Fahmy släpptes ur egyptiskt fängelse.
Årets citat: ”Mitt Europa tar emot människor som flyr från krig. Mitt Europa bygger inte murar”. Stefan Löven på Medborgarplatsen den 6 september.