Gå direkt till textinnehållet

Frilansar minst aktiva i sociala medier

Journalister har en tvetydig inställning till sociala medier visar en undersökning som gjorts av Göteborgs universitet. Samtidigt som användandet av sociala medier i både jobbet och privat ökar finns det en uppfattning om att sociala mediers betydelse minskar.

Syftet med undersökningen, J-panelen, är inte bara att titta på hur många som använder sociala medier utan också på hur många som inte använder det eftersom sociala medier i dag har blivit en stor del av det dagliga journalistiska arbetet. Att välja bort sociala medier är i sig ett ställningstagande skriver författarna till rapporten. Den andel som inte alls använder sociala medier uppges vara 8 procent.

Det argumenteras ofta för att sociala medier skulle vara en kanal för att kunna marknadsföra sig själv och därför förväntas användandet vara högt hos frilansande journalister. Men undersökningen visar att frilansar är den grupp som är minst aktiva i sociala medier, sett till typ av arbetsplats. Varför ger inte rapporten svar på men författarna till rapporten menar det ger anledning att ifrågasätta om sociala medier är en nödvändig kanal för journalister som vill bygga ett personligt varumärke.

Föga förvånande är att ålder, antal år i yrket och typ av arbetsplats har störst betydelse för hur mycket journalister använder sociala medier.

Stora skillnader från tidigare år är att den upplevda nyttan av sociala medier minskar men det kan vara ett resultat av att användingen av sociala medier mognat och att det i dag är så integrerat i det dagliga arbetet att det är svårt att svara på vilket sätt det används för ett specifikt ändamål. Det finns dock en del av undersökning som pekar på en ökning och det är på punkten ”för att reaktionsledningen vill det.” 43 procent har svarat att det är viktigt.

Undersökningen besvarades av 905 journalister, vilket gav en svarsfrekvens på 49 procent.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.