Filter ska tvinga telebolag dela på miljardvinster
Medieföretagen har tröttnat på att det endast är telekombolagen som tjänar de stora pengarna på Internet. De kräver nu att Telia, Tele2 och Telenordia delar med sig av miljardintäkterna från Internettrafiken. Bakom utmaningen står ett litet företag med kontor i Gamla stan, Stockholm.
Medieföretagen har tröttnat på att det endast är telekombolagen som tjänar de stora pengarna på Internet. De kräver nu att Telia, Tele2 och Telenordia delar med sig av miljardintäkterna från Internettrafiken. Bakom utmaningen står ett litet företag med kontor i Gamla stan, Stockholm.
Företaget Tric har uppfunnit ett filter som känner av vilka surfarna är och vilka Internetoperatör de har. På så sätt kan en användare släppas in eller stängas ute från en sajt beroende på om surfarens leverantör har ett avtal med ett medieföretag eller ej.
Tric har lyckats samla flera medieföretag bakom sin affärsidé, som går ut på att Internetoperatörerna skall betala en viss procent i avgift till dem som fyller nätet med journalistiskt innehåll. Pengarna skall sedan fördelas mellan medieföretagen. Tric tar en viss provision. Trics VD, Johan Svensson, vill inte uppge vilka medieföretag som stödjer dem, men säger att det rör sig om de största medieföretagen i Sverige och de största portalerna.
– Jag kan säga så mycket att de tillsammans står för 70 procent av all trafik på Internet, säger Johan Svensson.
20 mediesajter dominerar nätet
Enligt Ekonomi24 skall Bonniers och Schibsteds större sajter, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Dagens Industri, ingå. Men även MTGs Finanstidningen, affärssajten Ekonomi24 och portalen Passagen stödjer Tric.
– Det är ett helt nytt sätt att se på Internet. Nätet är inte miljarder sajter, utan 20 som sköts av medieföretag. Men intäkterna går inte till dem som levererar innehåll. Det är som om tidningsbuden skulle få hundra procent av prenumerationsintäkterna, säger Ekonomi24s chefredaktör Thomas Peterssohn.
Förhandlingar mellan Tric och telekombolagen har pågått sedan i våras och ett avtal beräknas vara klart inom kort. Johan Svensson vill dock inte säga något datum. Tele2 och Telia vill inte ge några kommentarer till de pågående förhandlingarna, utan säger att de tittar på alla typer av lösningar.
Det är stora summor det rör sig om. Förra året drog telekombolagen in över 3 miljarder kronor på Internettrafiken.
Framtida nätutbud kan likna dagens betal-TV-system
Tric har planer på att gå ett steg längre och på sikt göra Internet till något som kan liknas vid dagens betal-TV. Basutbudet ger surfaren tillgång till gratissajter. För en extra summa får surfaren tillgång till exklusiva webbsidor.
Anledningen till att medieföretagen nu ställer sig bakom Tric är det stora annonstappet på Internet. Medieföretagen har insett att annonser inte räcker för att täcka utgifterna och hålla en journalistisk hög kvalitet på sajterna för att locka till sig läsare.
pj@sjf.se