Gå direkt till textinnehållet
En av programpunkterna, med Medieombudsmannen, på Mediescenen i Almedalen.
Foto: Sveriges Tidskrifter

Färre journalister ackrediterade i Almedalen

Knappt 200 journalister är ackrediterade på årets politikervecka i Visby, där 15 medier och medieorganisationer i år samarbetar på Mediescenen.

Den tidsmässigt nedbantade Almedalsveckan drog igång igår och pågår till och med fredag. Bara knappt 200 journalister är ackrediterade, mot betydligt högre siffror tidigare år. Men veckans projektledaren Mia Stuhre betonar att siffran inte nödvändigtvis speglar antalet journalister på plats i Visby.

– Nu för tiden behöver man inte wifi och annat vi har att erbjuda i presscentret, det är mycket skönare att sitta nere vid havet och skriva. Men vi märker att ackrediteringarna ökar när vädret blir sämre.

Entrén till Mediescenen.

TV4, Dagens Industri, Expressen och Sveriges Radio har kvar egna tält i Visby med programpunkter och direktsändningar, medan femton mediebolag och organisationer gått samman om en gemensam mediescen under Utgivarnas paraply.

Åsa Rydgren är projektledare för Mediescenen, som i år finns på Mellangatan med plats för 80 personer i tältet och ungefär lika många utanför.

– Vi har nästan dubblerat antalet aktörer från förra året, vi har Schibsted och public service med oss i år, det är roligt, säger hon.

28 programpunkter arrangeras på Mediescenen under veckan, om allt från pressetik till AI, demokrati och mediestöd.

– Alla medverkande bolag är sugna på att samarbeta, man pratar idéer och hjälps åt med panelister inför veckan. Jag hoppas att Mediescenen blir ett återkommande inslag under Almedalsveckan, säger Åsa Rydgren.

Säkerhetsarbetet under politikerveckan skärptes efter mordet på Ing-Marie Wieselgren 2022, och ligger kvar på samma höjda nivå som de två senaste åren, säger Mia Stuhre.

Vad innebär det konkret?

– Jag kan inte berätta några detaljer, men vi fortsätter med samma struktur och samverkan. Sedan mordet ger vi tillsammans med MSB en utbildning till alla arrangörer. Vi har nått mellan 800 och 900 arrangörer under de här tre åren. Det är viktigt för oss, vissa är små och har inte den här kompetensen internt, säger Mia Stuhre.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.