Gå direkt till textinnehållet

”Domedagsprofeterna har fel om dagspressen”

Dagspressens annonsintäkter är lika stora i dag som 1975, innan internet fanns. Det visar en analys av Stefan Melesko, docent i medieekonomi.

Stefan Melesko har undersökt hur dagstidningarnas annonsintäkter har utvecklats under en längre tid. Resultaten visar att annonsörerna inte alls flyr dagstidningarna.

”Annonsintäkterna i fast penningvärde har i stort inte förändrats sedan 1975, även om de under vissa år har varit högre. Och tittar man på de totala intäkterna så har de också i fast penningvärde varit ungefär oförändrade under de senaste 20 åren,” säger Stefan Melesko till Dagens Media.

De digitala satsningarna har hittills inte lyckats kompensera annonsintäktsminskningarna i print. Förra året uppgick morgonpressens intäkter från nätet till cirka en halv miljard kronor.

Annons Annons

Stefan Meleskos slutsats är att det inte går så dåligt för dagspressen som många säger.

”Domedagsprofeterna har sannolikt fel vad gäller snabbheten i förändringarna. Den fortfarande hyggliga lönsamheten hos många gör att det finns mer tid att ställa om till digitala lösningar än vad som ofta framställs.”

Läs krönikan här:

 

 

Fler avsnitt
Fler videos