Gå direkt till textinnehållet

DN stor vinnare i designtävling

Dagens Nyheter tog hem priset i flera klasser när Batteri Kommunikation delade ut Svenska designpriset på torsdagskvällen. Bland annat fick DN Juryns pris och Guld i klassen Redaktionell print - Dagstidning.

Här är några av de prisade:

Redaktionell Print – Dagstidning: Svenska Designpriset Guld: DN söndag, designer: DN redaktionen, med motiveringen: "I en utsatt del av vårt aktuella medielandskap vägrar tidningen att skära ned på sina berättelser om vår samtid. Nej, oförtrutet förmedlar tidningen till tacksamma läsare en mänsklig, angelägen och spännande ton i kraftfulla arrangemang av texter, bilder, färger och former."

Svenska Designpriset Silver: Dagens Nyheter, DN redaktionen.

Redaktionell Print – Bok: Guld: WEST, författare: Lars Åberg, byrå: NAD, designer: Ronnie Nilsson, fotograf/Illustratör: Lars Strandberg, med motiveringen:  "Vad lockar mer än en mustig berättelse? Inget. Vi ställs i denna bok inför sinnebilden av ett reportage i text och bild. Etableringar, händelser, detaljer, porträtt, stämningar, personifieringar fångar oss och med fast hand förs vi västerut i sällskap med West och NAD."

Svenska Designpriset Silver: Waldersten 365, Bokförlaget Max Ström

Redaktionell Print – Magasin: Guld: Roots , byrå: Great Works, designer: Great Works & Christoffer Wessel Studio, fotograf/Illustratör: Matthew Donaldson (omslag), kund: Great Works, med motiveringen: "Efter ett hisnande vackert omslagsarrangemang, som väcker något sårbart inom oss, anträder vi en resa från sida till sida, varierad och överraskande, som vi inte vill vara utan. Great Work that works."

Svenska Designpriset Silver: DN Världen, DN redaktionen.

Redaktionell Print – Kundtidning: Guld: Berghs Print, byrå: Ohlsonsmith, designer: Ohlsonsmith, fotograf: Luca Mara, Linus Hallsenius, Martin Stenmark, kund: Berghs School of Communication, med motiveringen: "Ett magasin i generöst stort format fylls av stora upplevelser. En av världens mest framträdande reklamskolor, bjuder in oss till text, fotografi och grafik, som informerar, lär och framförallt vitaliserar oss med hjälp av fakta, reflektion och analys, kryddat av humor och lekfullhet."

Svenska Designpriset Silver: Tidningen #4, X4 Design.

Redaktionell Print – Personaltidning: Guld: Polistidningen, byrå: Moosavian Stockholm, designer: Ali Moosavian,  kund: Polisförbundet, med motiveringen: "Att skildra ett yrke internt och externt kräver sin redaktör, formgivare, fotograf samt illustratör. Polistidningen står väl upp mot kraven och skapar respekt och tilltro till poliskåren samtidigt som självförtroendet lyser mellan raderna, runt bilderna och igenom tidningssidorna."

Svenska Designpriset Silver: Skills & Attitude, Nordiska Tidningsbolaget.

Redaktionell Webb:  Guld: SVT Nyheter, byrå: Doberman, designer: Doberman, med motiveringen: "Sveriges Television, med hjälp av Doberman, fyller våra liv med upplevelser från vårt universums alla hörn. Kanalerna utgörs av dator, surfplatta och mobil, som enhetligt rapporterar till oss. Vi finner nytta, även nöje, aldrig uniformt, alltid vitalt och framförallt blir vi ständigt stimulerade till delaktighet och medagerande i den deltagarkultur vi alla numera lever i."

Svenska Designpriset Silver: DN.se, Doberman

Årets Våghals: Waldersten 365, byrå: Bokförlaget Max Ström, designer: Jesper Waldersten och Patric Leo, med motiveringen: "Han väljer inte de upptrampade stigarna eller de flerfiliga vägarna i medielandskapet. Nej, han finner de dolda, knappt synliga. Dessa leder till platser dit få hittar. Här skapar han sina djärva och högst personliga uttryck, inte sällan på redan tryckta pappersark, inte sällan i ett högst personligt samspel mellan text och bild. 365 tack till dig, Jesper."

Juryns Pris: Guld: Dagens Nyheter, designer: DN Redaktionen, med motiveringen: "Världen står som bekant inte stilla och det får inte en dagstidning heller göra. Dagens Nyheter tycks inte särkilt ofta blicka bakåt utan öppnar sig lyhört inför allt som kan utvecklas framåt. Nya publicistiska och tekniska idéer, ett utvecklat journalistiskt innehåll och en presentation i form och färg, som i hög angelägenhetsgrad lockar både gamla och nya läsare. Juryn lyfter på hatten!"

Fler avsnitt
Fler videos