Gå direkt till textinnehållet

De kan bli Årets Tidskrift

Nu är de sista nomineringarna till Tidskriftspriset klara, bland annat kategorierna Årets Tidskrift Fackpress och Årets Tidskrift Populärpress.

Förra veckan offentliggjordes de flesta nomineringarna till Sveriges Tidskrifters pris, bland annat nominerades Journalisten i kategorin Årets rörligt för videon om drönarfotografering, och Johannes Nesser i kategorin Årets journalist.

Idag blev det klart vilka som är nominerade i de fyra återstående kategorierna:

ÅRETS GREPP

Årets modigaste chef, Chef
Genom att vända sitt tjusiga arv ryggen och börja om i jakt på de bortglömda ledare just vår tid behöver, återvände Chef till värdet i sin journalistik. Apropå mod.

Framgångskartan, Kommunalarbetaren
Granska, visst, men glöm inte att också peppa. I sin snygga sammanställning av vunna fackstrider serverar Kommunalarbetaren inte bara sina läsare överskådlig inspiration, utan visar också att helheten kan bli större än delarna – så länge man har rätt grepp.

Kaffe-gate, Kommunalarbetaren
Vem får fikat gratis på jobbet? När Kommunalarbetaren bjöd in sina läsare att diskutera frågan avslöjades en liten men symbolisk ojämlikhet, och tidningens granskning fick en energiinjektion. Bara en fackförbundstidning kan pressa en så het och bitter nyhet ur en kopp kaffe.

Svenska paviljongen på Rebuild Ukraine, Ny Teknik
Företag från hela Europa samlades, men inga svenska. Ny Teknik tog saken i egna händer, skapade förutsättningar och lät läsarna följa med när Sverige klev in i den största europeiska återuppbyggnaden sedan andra världskriget.

ÅRETS KREATIVA ANNONSAFFÄR

Annonsfinansierad tv-sajt ATLTV, ATL, LRF Media
Räckvidd måste bedömas utifrån målgruppens storlek. I det här fallet kan den mätas i både individer och hektar. Att berätta om Kranmans nya miniskotare eller Ponsses uppgraderade H7-aggregat är kanske inte så relevant för oss innanför tullarna, men för lantbruket är en videokanal fokuserad på lantbruksnyheter både nytänkande, spännande och relevant.

“Små stunder, stora minnen”, Aller Media och Rusta
Fem medievarumärken, fyra nedslag och flera olika kanaler. Både små stunder och stora minnen där annonsörens produkter på ett naturligt sätt integreras i olika situationer och olika format under en längre tid, vilket skapar både kontinuitet och mätbara resultat. Som annonsören själv säger: ”Mycket för pengarna!”

Mia Femtech, Amelia
När produktkategorin ses som kontroversiell av många ställs det höga krav på innehåll och paketering för att landa rätt. Den här kampanjen diskuterade kvinnors skönhetsideal i form av personliga berättelser av redaktionell karaktär, vilket sedan kombinerades med event och mer traditionell annonsering i både print och digitalt där fokus låg på att bygga trovärdighet snarare än att marknadsföra produkten direkt. Resultaten visar att detta är en fråga som berör många i målgruppen och där den aktuella mediepartnern levererade en relevant arena för förtroendefulla samtal.

“Livet under armen”, Dove och ELLE (Aller Media)
Att utmana tabun kräver mod och öppenhet. Det finns delar av kvinnokroppen som fortfarande dras med fördomar om hur just den delen ska se ut. När annonsören och tidskriften gick arm i arm i frågan om vad som får synas – eller inte – i armhålan fick detta stort genomslag hos målgruppen, både i frågan som sådan och för annonsörens varumärke.

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS

Allt om Diabetes
Från dödligt allvar med livshotande händelser i skolan till inspirerande pepp. Allt om Diabetes är en trygg och pålitlig guide som ger sina läsare mer än kunskap – de får nytta och en stark känsla av samhörighet.

Amnesty Press
I ny design med stark närvaro i både bild och text ger Amnesty Press bildning och förståelse för svåra ämnen som påverkar oss och världen. De exklusiva utrikesreportagen är ovärderliga för kunskapstörstiga.

Dagens Arbete
Med en digital publik som växer, en kraftfull satsning på granskningar och ett orubbat oberoende har Dagens Arbete växlat upp i en utmanande arbetsvärld. Journalistik som gör verklig skillnad, som exploderar i mötet med publiken.

Officerstidningen
Från djupet av en u-båt till maktens korridorer i Bryssel, marschtakten är hög samtidigt som läsekretsen växer och förändras snabbt. I ett säkerhetspolitisk osäkert läge har Officerstidningen ett fastare grepp än nånsin om både läsare och annonsörer.

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Femina
Femina är ett livsstilsmagasin i ordets bästa bemärkelse. Angeläget, framåtlutat och med en redaktionell glöd. Att lyckas med spets och djup samtidigt som man behåller bredden och omfamnar det ytliga är ett konststycke. Och med jämställdhetsgalan Feminista och videouppropet ”Ge fan i min kropp” ställer sig Femina mitt i vår tid.

Kamratposten
En schysst kompis i turbulenta tider. Genom att alltid ta barnens frågor på allvar – oavsett om det berör kroppen eller knoppen – lyckas Kamratposten skapa relevanta rum för framtidens målgrupp. Fler prenumeranter och tusentals läsarmejl vittnar om att Sveriges äldsta ungdom fortsätter att engagera.

Råd & Rön
Med en enastående trovärdighet ställer sig Råd & Rön helt på läsarnas sida. Ett makalöst brett utbud av tester, skarpa granskningar och sann konsumentjournalistik är tidskriftens signum. Råd & Rön är beviset för att läsarfinansierad journalistik inte bara är möjlig utan även framgångsrik.

Törst
I en konsekvent och konstnärligt utformad förpackning bjuder Törst på inspiration mixad med djup kunskap och ger en läsupplevelse som stimulerar alla sinnen. Törst tycks ha skapats ur bästa tänkbara terroir och som läsare törstar vi efter mer.

Vinnarna tillkännages på Tidskriftsgalan den 23 oktober.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt