Dagen ökar upplagan tre år i rad
Tidningen Dagen ökar upplagan för tredje året i rad. ”Vi har hjälp av att vi är en nischad tidning”, säger Dagens VD och chefredaktör Felicia Ferreira (bilden).
Den kristna dagstidningen Dagen har ökat upplagan varje år sedan 2011, visar TS-statistiken. 2014 hade tidningen en upplaga på 17 600 exemplar, en ökning med 200 jämfört med 2013 och med 1 000 jämfört med 2011. Det innebär en ökning med sex procent av upplagan under tre år. Betalningsgraden är 91 procent.
– Vi har hjälp av att vi är en nischad tidning men sen är vi också duktiga inom vår nisch. Vi har trogna prenumeranter som verkar uppskatta det vi gör, säger Dagens VD och chefredaktör Felicia Ferreira.
– Vi har också hittat en modell för vår marknadsföring som vi är nöjda med.
Vad går den ut på?
– Det är inget magiskt trick. Vi håller inte på med en massa erbjudanden utan försöker göra en så bra tidning som vi kan och marknadsför oss på det.
Hur går det för tidningen i övrigt?
– Precis som alla andra kämpar vi för att hitta nya intäkter. Vi har ungefär samma problem med annonsminskning som andra tidningar, men även här gynnas vi nog av att vi är en nischtidning, säger Felicia Ferreira.