Gå direkt till textinnehållet

Chefredaktören om nedläggningen: ”Tråkigt men förståeligt”

När tryckeriet i Östersund läggs ned behöver Östersunds-Posten hitta ett nytt tryckeri. ”En konsekvens av att vi trycker på en annan ort är att vi kan få förändrade lämningstider”, säger chefredaktör Kristina Forsström. 

Från årsskiftet är planen att Bonnier News tryckeri i Östersund ska läggas ned, vilket Journalisten tidigare rapporterat. En av de tidningar som trycks där är Östersunds-Posten, som tryckts i hemkommunen sedan 1877.

Nu har arbetet med att se över hur och var tidningen ska tryckas framöver påbörjats. 

– Exakt hur det kommer att se ut vet jag inte. Den frågan utreds nu, säger chefredaktören Kristina Forsström. 

I nuläget trycks tidningen runt klockan 21.30.

– En konsekvens av att vi trycker på en annan ort är att vi kan få förändrade lämningstider. Men det är lite för tidigt för att säga hur det kommer att bli, säger Kristina Forsström. 

Hon tror dock inte att en tidigarelagd trycktid kommer att påverka hur redaktionen jobbar. 

– Redan i dag är det mycket som inte kommer med i tidningen, såsom sportresultat och kulturevenemang. Men vi bevakar det till sajten även om det inte kommer med i papperstidningen. Så det här kommer inte att vända upp och ned på redaktionens arbetssätt. 

Som motivering till att tryckeriet, som invigdes för runt 20 år sedan, läggs ned ges fallande efterfrågan på tryckta produkter och fallande tidningsupplagor. Östersunds-Posten har i dagsläget en upplaga på mellan 6 700 och 7 500 tidningar per dag. 

Kristina Forsström beklagar att det lokala tryckeriet läggs ned, men har ändå förståelse för beslutet. 

– Å ena sidan är det såklart känslosamt att tryckeriet läggs ned, och vi har ju kontakt med personalen på tryckeriet hela tiden och vet att de verkligen sliter för att leverera bra tidningar till våra läsare. Å andra sidan är det ju en naturlig del av utvecklingen med tanke på den digitalisering som sker. En stor del av våra läsare är digitala och pappersprenumeranterna minskar hela tiden. Då måste vi som bolag, alltså i Bonnier News, se över hur vi ska göra för att fortsätta komma ut med papperstidningen till de som vill ha den, säger hon.

Fler avsnitt