Brutala bilder
Amerikanska medier var mycket restriktiva med att visa bilder på fallande kroppar från World Trade Center. Men de svenska bildredaktörer som drog stort på samma bilder ångrar sig inte.
Amerikanska medier var mycket restriktiva med att visa bilder på fallande kroppar från World Trade Center. Men de svenska bildredaktörer som drog stort på samma bilder ångrar sig inte.
Expressen och Aftonbladet var de enda svenska tidningar som drog stort på bilder på dem som i desperation kastade sig ut ur de brinnande skyskraporna. Expressen visade några som hoppade och höll varandra i händerna på mitten, över tio spalter, den 12 september och har publicerat liknande bilder ytterligare ett par gånger. Även Aftonbladet publicerade bilder på dem som föll på ett uppslag den 12 september. Ett par veckor senare gav Aftonbladet även ut en specialbilaga där bilden fanns med.
Amerikanska medier valde att tona ner dessa bilder, enligt boken Journalism after September 11 som studerat mediernas bevakning av terrordåden. De tidningar som visade bilderna hade dem på insidan, nedtonade och inte i färg. Efter några dagar försvann de helt.
Expressens bildchef Stefan Hyttfors säger att han aldrig känt att det var fel att visa dessa bilder och skulle kunna publicera dem igen.
– De är de absolut starkaste bilderna. Först då förstår man vidden av händelsen, först då förstår man den skräck och ångest det måste ha varit att befinna sig i de brinnande tornen.
Samma uppfattning har Nils Z Höglander, bildredaktör på Aftonbladet. Han anser att det var en så viktig historisk händelse att det var självklart att publicera bilderna.
– Hade det varit en vanlig brand i en skyskrapa hade vi kanske inte visat bilderna, säger Nils Z Höglander.
Om Aftonbladet ska publicera bilden på årsdagen hade redaktionen vid denna tidnings pressläggning ännu inte tagit ställning till.
Korta sekvenser
Även Rapport och TV4 sände några korta sekvenser på de fallande kropparna.
– Allt var så kaotiskt och overkligt. Det var först när vi såg dessa bilder som det blev begripligt vad denna katastrof innebar för de människor som var instängda i tornen. Det var därför vi använde dem. Men vi klippte hårt och hade inga långa sekvenser, säger Eva Landahl, chef för Rapport.
Efter en intern diskussion bestämde sig även TV4 att visa bilderna. Nyhetsredaktionen valde dock att inte zooma in så att det gick att urskilja några ansikten.
– Det var en del av ett historiskt dokument som var värt att visa. Vi ville dock inte att det skulle gå att identifiera någon person, säger Sven Irving, nyhetschef på TV4.
Det fanns mycket värre bilder från katastrofområdet som kablades ut, men som aldrig användes av några svenska medier.
På Pressens Bild fick man in bilder på kroppsdelar som låg utspridda på asfalten. New York Daily News hade en bild på en avsliten hand i sin kvällsupplaga samma dag som attacken. Men detta ledde till att upprörda läsare hörde av sig och bilden plockades bort till nästa dags upplaga, enligt Journalism after September 11.
– Vi redigerar eller censurerar aldrig några bilder. Det är kunden som gör urvalet, säger Tobias Röstlund, redaktionschef på Pressens Bild.
Efter några dagar beslutade TV4 att inte slentrianmässigt använda bilderna på passagerarplanen som kraschar in i World Trade Center eller då tvillingtornen kollapsar när den 11 september nämndes i ett inslag.
– Bilderna ska användas sparsmakat och med eftertanke. Om de visas för ofta vänjer sig tittarna vid en fruktansvärd händelse och slutar att reagera, säger Sven Irving, och tillägger att det inte utfärdats något förbud att visa bilderna och att de kommer att användas vid årsdagen.
Även många amerikanska TV-kanaler beslutade sig dagarna efter terrordåden att vara restriktiva vid visning av katastrofbilderna. ABC sade att det fanns en fara i att dessa bilder skulle förvandlas till en tapet som rullade fram i bakgrunden till speakerröster och att folk skulle sluta att reagera på att de såg tusentals människor dö. Bilderna fick endast visas efter godkännande från de högsta cheferna.
Kaotiskt dygn
De bildredaktörer som jobbade den 11 september kommer ihåg de första dygnen som kaotiska men på samma gång koncentrerade. Vanligtvis kan det vara svårt att få fram bilder till en nyhetshändelse. Den 11 september var det tvärt om. Bildredaktörerna översköljdes av bilder. Pressens Bild lägger en vanlig dag ut ungefär 300 bilder på sin hemsida. Den 11 september hämtade de hem 1 218 stycken från bildbyråer i USA och dagen efteråt 939: nästan samtliga handlade om terrorattacken.
Av en tillfällighet hade bildbyrån Magnum kongress i New York och deras mest kända fotografer var på plats. Dagarna före hade tennisturneringen US Open avslutats och många fotografer var kvar i staden.
Många stora amerikanska tidningar har kontor på Manhattan. Lägger man därtill alla turister som var på plats med sina kameror innebär det att attacken mot World Trade Center troligtvis är den mest väldokumenterade nyhetshändelsen världen hittills skådat.
Däremot finns det få bilder på det flygplan som flög in i militärhögkvarteret Pentagon och inga från det som störtade i ett skogsområde, troligtvis på väg mot Vita Huset.
Därför har bilderna av de brinnande skyskraporna blivit symbolen för p(byline). PÄR JANSSON
pj@sjf.se