Gå direkt till textinnehållet

Brit Stakston: ”Väljarna är inte på Twitter – det är journalisterna som sprider den skeva bilden av valdebatten”

Aftonbladet Kulturs granskning visar att trollfarmar och bottar agerar förstärkningstrupp åt SD och M på Twitter. Sociala medier-experten Brit Stakston välkomnar granskningen men är kritisk mot att Aftonbladet och andra medier i nyhetsrapporteringen inte verkar ta till sig av kunskapen.

Aftonbladet Kultur har anlitat den mexikanske journalisten Alberto Escorcia för att granska den svenska valrörelsen på Twitter. Escorcia har gjort flera liknande granskningar i andra länder, inklusive Mexiko och har vid två tillfällen tvingats fly landet på grund av dödshot. Han menar att det pågår en ”systematisk valpåverkan i Sverige” via Twitter och att situationen är värre än i Mexiko.

”Sverige är en bananrepublik”, säger han till Aftonbladet Kultur.

Hans granskning visar att trollfarmar och bottar framför allt kan kopplas till Sverigedemokraterna och Moderaterna.

Annons Annons

”Väljarna och medierna får en skev bild av valdebatten på Twitter, och det finns tusentals konton som bryter mot företagets riktlinjer”, skriver författaren Mattias Beijmo i artikeln.

Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson skriver i en kommentar till avslöjandet: ”Svenska journalister befinner sig i stor utsträckning på Twitter. Det är ett slags ”spin room” för politik. Det som får stort utrymme där ger användarna en känsla av vilka frågor som är viktiga, var energin finns i svensk politik. Det som sägs där leder ofta till inslag i paneler och morgonsoffor. […] Någon eller några lägger stora resurser på att styra det offentliga samtalet inför ett val, men vi vet inte vem.”

Mediestrategen Brit Stakston välkomnar granskningen men menar att den inte lyfter fram något nytt.

– Valpåverkan via sociala medier förekommer sedan 2010 i alla länder. Vi vet att det framför allt är partier och personer på högerkanten som får störst spridning via bottar och trollfarmer, i Sverige är det SD som i tidigare valrörelser fått mest sådan spridning. Det här är välkänt, säger Brit Stakston.

Hon pekar bland annat på att Totalförsvarets forskningsinstitut FOI genomförde en undersökning inför förra valet där de kunde visa att antalet Twitterbottar som ”diskuterade” det svenska valet ökade markant mellan juli och augusti 2018 och att det var 40 procent vanligare att bottarna uttryckte stöd för Sverigedemokraterna jämfört med vad de genuina kontona gjorde. Bottarna länkade också procentuellt sett mer till Samhällsnytt och Fria Tider än vad genuina konton gjorde.

– Vi vet redan detta. Det som gör mig frustrerad är att Aftonbladet och andra medier inte verkar dra de nödvändiga slutsatserna av kunskapen som vi redan har. Journalister och oppositionspolitiker gör sig till nyttiga idioter när de till exempel sprider den rasistiskt grova så kallade ”Kabultweeten”, som nämns i artikeln.

Vad borde journalister göra?
– Hjälp oss att förstå, i realtid dagligdags, vad som faktiskt pågår i sociala medier. Analysera i stället för att tolka det som sker på Twitter som en temperaturmätare på debatten, för det är det inte. Twitter är en marginell tjänst. Väljarna är inte på Twitter – det är journalisterna som via sina traditionella medier själva sprider den skeva bilden av valdebatten på Twitter som Beijmo lyfter fram. Har inte journalisterna lärt sig något av Donald Trumps Twitterkonto? Det var inte en plats för amerikansk väljarkontakt, de flesta av hans engagerade följare bodde inte ens i USA. Han använde Twitter för att manipulera journalister, mycket framgångsrikt.

– Den journalistiska beskrivningen av valrörelsen i sociala medier har varit väldigt dålig, och fick väl sitt crescendo med Aftonbladets artikel om att någon skrivit en kritisk tweet om att Håkan Hellström hade Greta Thunberg som gäst på sin konsert. Det är så otroligt tafflig journalistik. Jag hade förväntat mig att journalister 2022 inte skulle svälja sådana beten.

Tycker du inte att Twitter har ett ansvar?
– Det är intressant att syftet med undersökningen mest verkar vara att kritisera Twitter, som ju är en kommersiell plattform och inte att jämföra med ett öppet torg, när Aftonbladet själva arbetar med journalistik och har insikter som utgör själva ”botemedlet”. Vad artikeln inte handlar om är väljarnas ansvar för den egna mediekonsumtionen, eller mediernas ansvar för vad de själva publicerar, säger Brit Stakston.

Fler avsnitt
Fler videos