Gå direkt till textinnehållet

BNL går mot plusresultat

Trots annonstappet under coronan går Bonnier News Local mot ett plusresultat i år. Det säger Bonnier News vd Anders Eriksson till Journalisten.

– Vi ser att vi är på väg mot ett plus på totalen, det är realistiskt att tro, säger Anders Eriksson.

Att BNL ser ut att gå plus trots den kraftiga inbromsningen i annonsförsäljningen handlar enligt Eriksson dels om att man sparat på kostnader, dels om att BNL tagit del av mediestöd av olika slag, däribland det statliga stödet till korttidspermitteringar.

Samtidigt har Bonnier News Local som uttalad målsättning att minska sitt beroende av mediestöd. Den uppgift som ligger på Mikael Nestius och Pia Rehnquist, affärsområdeschef respektive publicistisk chef för BNL, är att ”framtidssäkra” en hållbar affärsmodell.

– Idag är många av lokaltidningstitlarna beroende av mediestöd för sin överlevnad och verksamheterna inom Bonnier News Local – Mittmedia, HD-Sydsvenskan och Hall Media – gjorde förra året kraftiga förluster trots mediestöden. Uppdraget är att vända det, att skapa strukturer och en ekonomisk affär som bär sig långsiktigt, en lönsamhet utan statliga stöd, säger Anders Eriksson.

Tillsammans med Mikael Nestius ska Pia Rehnquist driva integrationen av lokaltidningarna, få ihop dem på ett bra sätt.

– Vi försöker skapa en skalbar struktur och hitta synergier inom hela Bonnier News inom både teknik och affärsutveckling. På så vis frigör vi resurser till journalistiken, säger Anders Eriksson.

I ett större perspektiv handlar uppgiften om den svenska lokaljournalistikens överlevnad, menar Anders Eriksson.

– Jag är hoppfull och tror att det här kommer att gå.

Fler avsnitt
Fler videos