Andreas Häggström, Devotion
Från att ha jobbat som nöjesreporter på Aftonbladet har Andreas Häggström startat musiktidningen Devotion, som kommer ut enbart på nätet.
Devotions första tid som nättidning, hur skulle du vilja sammanfatta erfarenheterna?
– Konkurrensen är stor på nätet, men en konkurrens i ständig förändring. Inflödet av texter har gått bra. Många hör av sig, intervjuerbjudanden, skivor kommer hela tiden så det känns kul. Och det finns mycket att skriva om och artisterna har blivit öppnare.
Vad är de stora skillnaderna mellan att jobba på Aftonbladet på papper och Devotion på webben?
– Det är en helt annan frihet på webben. På Aftonbladet måste man alltid ha en nyhetsvinkel som säljer, en ekonomisk press, och det känns som man inte riktigt är sig själv efter ett tag.
Hur finansieras tidningen?
– Servern betalar jag själv. Skribenterna får skivor och konsertbiljetter men inga artikelarvoden än. Men många vill skriva för tidningen. Själv jobbar jag också som informatör på KTH. Men jag lägger ner nästan motsvarande halvtid på Devotion, kvällar, helger och så. Det är planeringen som tar tid.
Det finns en ganska stor uppgivenhet om möjligheterna att dra in pengar till digitala medier. Hur ser du på det där? Ska det vara gratis och annonser, eller betalt för artiklar, eller sälja videos och affischer vid sidan av?
– Jag tror inte på att ta betalt på internet, inte heller för exklusivt. Det är annonser som gäller, men det är inte avgörande för oss.
Tycker du att det är bättre att jobba som informatör och sedan ägna dig åt musikskrivande på fritiden, än att faktiskt få heltidslön för att jobba på en stor tidning?
– Ja, absolut. Medieföretagen är kända för att ta in unga vikarier, få dem att springa runt i ekorrhjulet ett tag, leva under osäkra förhållanden och det är tärande i längden.
Hur ser du på er roll i att välja mellan smalt och brett. Du antydde att du hellre åker till Uganda än skriver 278:e Kent-intervjun. Men är det inte den senare som säljer?
– Vi vill bara skriva om sådant vi själva lyssnar på.
Vad håller ni på med just nu?
– Just nu har vi en tanke på att vara med och filma Jonathan Johansson när han spelar in en musikvideo i nästa vecka. Vi försöker fixa så att en av våra skribenter ska få en roll i den. Och sen planerar vi en resa till New York, träffa artister som inte når fram till Sverige.