Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet inrättar sju nya tjänster för att arbeta med AI

Sju medarbetare på Aftonbladet ska i ett nytt AI-nav på heltid utforska den nya tekniken och vad den kan göra för journalistiken. ”Aftonbladet ska leda utvecklingen”, menar Martin Schori, biträdande redaktionschef.

Det nya AI-navet ska ”utforska, testa och implementera AI i Aftonbladet för att göra arbetet mer effektivt och upplevelsen för användarna mer relevant”, enligt ett pressmeddelande.

– För oss är det viktigt att inte bara hänga med, utan leda den här utvecklingen, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet, i en kommentar.

AI-navet projektleds av Emilia Cederholm, vars ordinarie roll är breakingchef på Sportbladet. Projektgruppen består av sju medarbetare från nyhets-, sport- och poddredaktionen, samt utvecklingsteamet. De sju frikopplas från sina ordinarie jobb för att på heltid arbeta i AI-navet.

Gruppen ska identifiera, experimentera och implementera AI-lösningar i arbetet på Aftonbladet.

Aftonbladet har sedan i vintras lanserat flera initiativ med hjälp av ny teknik, bland annat automatisk textning av videor och ett transkriberingsverktyg. Dessutom har Aftonbladet AI-genererade sammanfattningar i utvalda artiklar på Aftonbladets sajt.

Den nya projektgruppen består av Martin Schori, biträdande redaktionschef, Katarzyna Rosiak, utvecklare, Mikaela Saletti, UX/design, Konrad Cronsioe, sidredaktör, Emilia Cederholm, breakingchef Sportbladet, Patrik Syk, poddproducent, Oleksandr Derechei, utvecklare, Moa Gårdh, produktchef och Elin Wieslander, onlineredaktör.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.